Fórum U Pramene

 Portál: www.upramene.cz   E-mail: rival@upramene.cz

Bleší trh U Pramene
Novinka: MMS2 Maxi  Bleší trh U Pramene
     
    Aktuálně:  Probíhá migrace "Fóra U Pramene" na výkonnější server. Nahlašte prosím nalezené chyby...    
 
Právě je pon 21 říj 2019 17:55

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 8 ] 

Jaký je na to váš názor ??
... je to nesmysl, při takto malých výkonech nemá smysl se tím vůbec zabývat ... :D :D 0%  0%  [ 0 ]
... ;) 100%  100%  [ 4 ]
Celkem hlasů : 4
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Rekuperace s použitím kondenzátoru ...
PříspěvekNapsal: pát 30 říj 2009 22:32 
Offline
Zasloužilý člen
Uživatelský avatar

Registrace: sob 07 říj 2006 18:14
Příspěvky: 4354
Karma: 54 
Bydliště: Severní čechy
Pohlaví: Muž
Darovaná ocenění: 1390
Ziskaná ocenění: 1209
... vzhledem tomu, že je mi líto nevyužité energie, které můj Charlly produkuje v okamžiku jízdy z kopce nebo při brzdění, rozhodl jsem se opatřiti ho rekuperací ... při těch jeho provozních nákladech faáákt to bude velká úspora ... :lol: :lol: ... a né že bych se snad jinak nudil ... ;)

... tento elektrický mini skútr je opatřen stejnosměrným motorem Bosch 24V / výkon 750W, statický odpor cca 1 ohm ... převod na zadní 10" kolo je realizován "natvrdo" bez spojky pomocí ozubeného řemene v poměru cca 7:1 ... maximální rychlost 25 km/h ... váha skútru je 42 kg ... moje váha pak necelej metrák ... kopce, které sjíždím, mají klesání až 25 stupňů (zpátky se pak vracím jinou cestou, tzv. "obloukem" :? ) ...

... rád bych chtěl zkusit využití vlastností "supercapacitoru" neboli česky "superkondenzátoru", který se pro tyto účely hodí asi nejvíce ( http://www.dedalebeda.wz.cz/skola/uploa ... acitor.pdf ) ... přemýšlej jsem o jeho připojení pomocí tyristoru, který by byl "sepnut" (průchozí) v okamžiku brzdění (za předpokladu, že v tu chvíli nebude motor napájen z akumulátoru), popř. při vynucené rekuperaci v okamžiku jízdy z kopce (tlačítkem - rekuperační brzdění) ... ještě nejsem rozhodnut, jak budu řešit vlastní měnič, který bude transformovat náboj z kondenzátoru na dobíjecí napětí akumulátorů ...

... předpokládám úpravu nastavení zadní brzdy na "větší mrtvý chod" (např. na 1/3) + přidání vyhodnocení stisknuté brzdy (např. mikrospínačem, opto, apod.) ...


... napadla mne také úvaha, že asi nejlepší by byla sestava dvou kondenzátorů oddělených měničem ..... :idea: ... ten prvý by "odchytával" i ty nejmenší napětí z motoru (fungujícího v tu chvíli jakožto zdroj energie), ... >>> "oddělovací měnič" by jeho náboj okamžitě převáděl do druhého kondu, ... >>> odkud by se poté dle potřeby (a stupně nabití) využíval při rozjezdu nebo při nízkých rychlostech / nízkém zatížení ... elektronika by musela ohlídat napětí na C2 a v případě poklesu U2 pod požadovanou mez přepnout na energii z aku 8) ... (pozn: ideální by bylo mít několik těchto kondenzátorů v sérii, ale přitom mít možnost je dobíjet jednotlivě, každý zvlášť, dle momentálně získaného napětí a stavu nabití "jednotlivých článků kondenzátorové baterie", ... energii z nich však potom moci odebírat jako z celku :P )

... nějaké nápady k realizaci nebo připomínky k předloženým úvahám ?? ... dík ... A(&F) ... :)


( ... http://www3.fs.cvut.cz/web/fileadmin/do ... 4_RSSS.pdf ... )


Nahoru
 Profil   
 
 Předmět příspěvku: Re: Rekuperace s použitím kondenzátoru ...
PříspěvekNapsal: sob 31 říj 2009 22:28 
Offline
Zasloužilý člen
Uživatelský avatar

Registrace: pon 25 zář 2006 21:52
Příspěvky: 3108
Karma: 16 
Bydliště: Hradec Králové
Pohlaví: Muž
Darovaná ocenění: 74
Ziskaná ocenění: 349
A(&F) píše:

... nějaké nápady k realizaci nebo připomínky k předloženým úvahám ?? ... dík ... A(&F) ... :)

Proč tak složitě? Vždyť rekuperace do stejného akumulátoru, kterým napájíš je již dávno uspokojivě vyřešena. Stačí rozpojit budicí vinutí a vinutí kotvy. Pro rekuperaci pak musíš na budicí vinutí dát takové napětí, aby napětí kotvy překonalo napětí akumulátoru a kotvou pak rekuperuješ. Na řízení všech napětí je nejlepší pulzní regulace. Nikdy jsem to nedělal, ale myslím, že tak nějak by to mělo fungovat.

_________________
"Dum spiro spero"
Ciceron


Nahoru
 Profil Zobrazit autorovy stránky   
 
 Předmět příspěvku: kond versus aku
PříspěvekNapsal: pon 16 lis 2009 21:03 
Offline
Zasloužilý člen

Registrace: stř 24 led 2007 1:52
Příspěvky: 3133
Karma: 11 
Pohlaví: Neurčeno
Darovaná ocenění: 5
Ziskaná ocenění: 28
Účinnost rekupereace pres kond je asi 80procent(2 meniče), kdežto s akumulátorem asi 55 procent(tytéž meniče krát 0.7 elektrochemická účinnost) Kond má predpoklady na více nabíjecích cyklu. Úsmev však nejvíce strpčují nekonstantní podmínky práce motoru/generátoru, který je rád, když udelá 70 procent. Výsledek je pak asi takový, že z hlediska výkonové bilance 3 x zabrždení = 1 rozbeh.


Nahoru
 Profil   
 
 Předmět příspěvku: Re: Rekuperace s použitím kondenzátoru ...
PříspěvekNapsal: čtv 26 lis 2009 19:35 
Offline
Zasloužilý člen
Uživatelský avatar

Registrace: sob 07 říj 2006 18:14
Příspěvky: 4354
Karma: 54 
Bydliště: Severní čechy
Pohlaví: Muž
Darovaná ocenění: 1390
Ziskaná ocenění: 1209
Ilem píše:
Proč tak složitě? Vždyť rekuperace do stejného akumulátoru, kterým napájíš je již dávno uspokojivě vyřešena.

:? ... problém je ten, že než se u klasického akumulátoru zaktivuje elektrochemický dobíjecí cyklus, tak to trvá až 20 sekund !!! ... :( ... i proto jsem se u rekuperace orientoval směrem ku kondenzátoru ... ;)

Ilem píše:
... Stačí rozpojit budicí vinutí a vinutí kotvy. Pro rekuperaci pak musíš na budicí vinutí dát takové napětí, aby napětí kotvy překonalo napětí akumulátoru a kotvou pak rekuperuješ. Na řízení všech napětí je nejlepší pulzní regulace. Nikdy jsem to nedělal, ale myslím, že tak nějak by to mělo fungovat.

:ethink: ... anebo do kondíku !!! (a teprve potom atd.) ... :D ... dík ... ... :good:

_________________
Někdo má z vlastních mindráků těžký dilema, ... já však ne (neb na to mám Ilema :evil: ) ...... (by Anri, reakce na ilemův podpis :) ) ...

... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ... :P


Naposledy upravil A(&F) dne čtv 26 lis 2009 20:23, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil   
 
 Předmět příspěvku: Re: kond versus aku
PříspěvekNapsal: čtv 26 lis 2009 20:19 
Offline
Zasloužilý člen
Uživatelský avatar

Registrace: sob 07 říj 2006 18:14
Příspěvky: 4354
Karma: 54 
Bydliště: Severní čechy
Pohlaví: Muž
Darovaná ocenění: 1390
Ziskaná ocenění: 1209
Akord píše:
Účinnost rekupereace pres kond je asi 80procent(2 meniče), kdežto s akumulátorem asi 55 procent(tytéž meniče krát 0.7 elektrochemická účinnost) Kond má predpoklady na více nabíjecích cyklu.

... navíc kondenzátor je schopen ve velmi krátkém okamžiku pojmout maximální množství vygenerované energie, což se ale o akumulátoru říci nedá ... :good: ... v budoucnosti se potom dá předpokládat, že v některých zařízení budou akumulátory z pochopitelných důvodů nahrazeny superkapacitory ... koneckonců, v omezené míře se to používá už teď, např. u měřicího přístroje Green Line ... cca 5 minut nabíjení = 2 hodiny měření ...

... a ještě k těm měničům: ... v dnešní době už není problém vyrobit měnič s reálnou účinností až 97% ...


Akord píše:
Úsmev však nejvíce strpčují nekonstantní podmínky práce motoru/generátoru, který je rád, když udelá 70 procent. Výsledek je pak asi takový, že z hlediska výkonové bilance 3 x zabrždení = 1 rozbeh.

... i tak je to v konečné bilanci 33% rozjezdů zadarmo !!! ... :D

... jako nejideálnější se jeví použití mechanické bezztrátové akumulace energie ala Gabča :) ... tj. při brzdění pomocí převodu vytahovat patřičné závaží do takříkajíc nekonečné výše ... a poté spotřebovávat jeho uloženou gravitační energii ... 8) ... velmi vhodné pro tanky s hóóódně vysokou věží ... :lol: :lol: ;)

_________________
Někdo má z vlastních mindráků těžký dilema, ... já však ne (neb na to mám Ilema :evil: ) ...... (by Anri, reakce na ilemův podpis :) ) ...

... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ... :P


Nahoru
 Profil   
 
 Předmět příspěvku: Ideální případ rekuperace ... :D
PříspěvekNapsal: čtv 26 lis 2009 20:30 
Offline
Zasloužilý člen
Uživatelský avatar

Registrace: sob 07 říj 2006 18:14
Příspěvky: 4354
Karma: 54 
Bydliště: Severní čechy
Pohlaví: Muž
Darovaná ocenění: 1390
Ziskaná ocenění: 1209
... na švédské nákladní trati Kiruna–Narwik těžký nákladní vlak plný železné rudy jedoucí z horských dolů do přístavu většinu cesty rekuperuje a jelikož jede zpět už prázdný, jeho energetická bilance je kladná (vyprodukuje více elektřiny než sám spotřebuje) ... :D

zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Rekuperace

_________________
Někdo má z vlastních mindráků těžký dilema, ... já však ne (neb na to mám Ilema :evil: ) ...... (by Anri, reakce na ilemův podpis :) ) ...

... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ... :P


Nahoru
 Profil   
 
 Předmět příspěvku: drželo
PříspěvekNapsal: čtv 26 lis 2009 23:44 
Offline
Zasloužilý člen

Registrace: stř 24 led 2007 1:52
Příspěvky: 3133
Karma: 11 
Pohlaví: Neurčeno
Darovaná ocenění: 5
Ziskaná ocenění: 28
me jednou toto:
Vyjedu napríklad účelovým elektromobilem do blízké hory, a naplním si tam treba 1m3 vody do zásobníku v aute. Cestou dole to zrekuperuju do baterií, dole vypustím vodu, a nahoru pak vyjedu zadarmo, i možná zustane cosi navíc. Je to tak pro rekreační srandu, protože ve vetším takhle nutit vodu téct mimo potok je docela neekologické a nezodpovedné.

Superkond sice umí slušné zatížení, ale stejne to reálne omezí menič a motor. V tomto ohledu pred baterií nemá velkou výhodu, snad v účinnosti, kde baterie pri špičkovém odberu kulhá. Kond obvykle není možné dobíjet dynamem/altem prímo, protože obojí se chová jako zdroj napetí, opet je v ceste menič.
Účinnosti nad 95procent beru s rezervou, je tam hodne podmínek a kdyby. Beru standardne 90 (prípady jako jsou sinusové meniče pod 1kW spíše 80procent).


Nahoru
 Profil   
 
 Předmět příspěvku: Obvod pro nabíjení superkapacit.
PříspěvekNapsal: stř 15 pro 2010 11:57 
Offline
Zasloužilý člen

Registrace: čtv 18 pro 2008 21:43
Příspěvky: 1474
Karma:
Pohlaví: Muž
Darovaná ocenění: 6
Ziskaná ocenění: 7
http://hw.cz/teorie-a-praxe/art3797-pre ... lanku.html . ;) Non

_________________
The fact that a new idea is ridiculed doesn't increase its likelihood of being eventually found to have merit. Most new ideas, even in science, fail, and are quietly swept under the rug of history - D.E.S.


Nahoru
 Profil   
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 8 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Registrovaní uživatelé: MSN [Bot]


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Portal: Stargate Portal 3.2.0 © 2005 - 2010 Michael O'Toole


Český překlad – phpBB.cz
Copyright Rival a spol. 2005 - 2011