Rekuperace s použitím kondenzátoru ...

Praktické poznatky a projekty uživatelů tohoto fóra.
Odpovědět

Jaký je na to váš názor ??

... je to nesmysl, při takto malých výkonech nemá smysl se tím vůbec zabývat ... :D :D
0
Žádná hlasování
... ;)
4
100%
 
Celkem hlasů: 4

Uživatelský avatar
A(&F)
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4354
Registrován: sob 07 říj 2006 17:14
Bydliště: Severní čechy
Dal: 1362 poděkování
Dostal: 1195 poděkování

Rekuperace s použitím kondenzátoru ...

Příspěvek od A(&F) »

... vzhledem tomu, že je mi líto nevyužité energie, které můj Charlly produkuje v okamžiku jízdy z kopce nebo při brzdění, rozhodl jsem se opatřiti ho rekuperací ... při těch jeho provozních nákladech faáákt to bude velká úspora ... :lol: :lol: ... a né že bych se snad jinak nudil ... ;)

... tento elektrický mini skútr je opatřen stejnosměrným motorem Bosch 24V / výkon 750W, statický odpor cca 1 ohm ... převod na zadní 10" kolo je realizován "natvrdo" bez spojky pomocí ozubeného řemene v poměru cca 7:1 ... maximální rychlost 25 km/h ... váha skútru je 42 kg ... moje váha pak necelej metrák ... kopce, které sjíždím, mají klesání až 25 stupňů (zpátky se pak vracím jinou cestou, tzv. "obloukem" :? ) ...

... rád bych chtěl zkusit využití vlastností "supercapacitoru" neboli česky "superkondenzátoru", který se pro tyto účely hodí asi nejvíce ( http://www.dedalebeda.wz.cz/skola/uploa ... acitor.pdf ) ... přemýšlej jsem o jeho připojení pomocí tyristoru, který by byl "sepnut" (průchozí) v okamžiku brzdění (za předpokladu, že v tu chvíli nebude motor napájen z akumulátoru), popř. při vynucené rekuperaci v okamžiku jízdy z kopce (tlačítkem - rekuperační brzdění) ... ještě nejsem rozhodnut, jak budu řešit vlastní měnič, který bude transformovat náboj z kondenzátoru na dobíjecí napětí akumulátorů ...

... předpokládám úpravu nastavení zadní brzdy na "větší mrtvý chod" (např. na 1/3) + přidání vyhodnocení stisknuté brzdy (např. mikrospínačem, opto, apod.) ...


... napadla mne také úvaha, že asi nejlepší by byla sestava dvou kondenzátorů oddělených měničem ..... :idea: ... ten prvý by "odchytával" i ty nejmenší napětí z motoru (fungujícího v tu chvíli jakožto zdroj energie), ... >>> "oddělovací měnič" by jeho náboj okamžitě převáděl do druhého kondu, ... >>> odkud by se poté dle potřeby (a stupně nabití) využíval při rozjezdu nebo při nízkých rychlostech / nízkém zatížení ... elektronika by musela ohlídat napětí na C2 a v případě poklesu U2 pod požadovanou mez přepnout na energii z aku 8) ... (pozn: ideální by bylo mít několik těchto kondenzátorů v sérii, ale přitom mít možnost je dobíjet jednotlivě, každý zvlášť, dle momentálně získaného napětí a stavu nabití "jednotlivých článků kondenzátorové baterie", ... energii z nich však potom moci odebírat jako z celku :P )

... nějaké nápady k realizaci nebo připomínky k předloženým úvahám ?? ... dík ... A(&F) ... :)


( ... http://www3.fs.cvut.cz/web/fileadmin/do ... 4_RSSS.pdf ... )


Uživatelský avatar
Ilem
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3119
Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
Bydliště: Hradec Králové
Dal: 71 poděkování
Dostal: 349 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Rekuperace s použitím kondenzátoru ...

Příspěvek od Ilem »

A(&F) píše:
... nějaké nápady k realizaci nebo připomínky k předloženým úvahám ?? ... dík ... A(&F) ... :)
Proč tak složitě? Vždyť rekuperace do stejného akumulátoru, kterým napájíš je již dávno uspokojivě vyřešena. Stačí rozpojit budicí vinutí a vinutí kotvy. Pro rekuperaci pak musíš na budicí vinutí dát takové napětí, aby napětí kotvy překonalo napětí akumulátoru a kotvou pak rekuperuješ. Na řízení všech napětí je nejlepší pulzní regulace. Nikdy jsem to nedělal, ale myslím, že tak nějak by to mělo fungovat.


"Dum spiro spero"
Ciceron
Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

kond versus aku

Příspěvek od Akord »

Účinnost rekupereace pres kond je asi 80procent(2 meniče), kdežto s akumulátorem asi 55 procent(tytéž meniče krát 0.7 elektrochemická účinnost) Kond má predpoklady na více nabíjecích cyklu. Úsmev však nejvíce strpčují nekonstantní podmínky práce motoru/generátoru, který je rád, když udelá 70 procent. Výsledek je pak asi takový, že z hlediska výkonové bilance 3 x zabrždení = 1 rozbeh.


Uživatelský avatar
A(&F)
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4354
Registrován: sob 07 říj 2006 17:14
Bydliště: Severní čechy
Dal: 1362 poděkování
Dostal: 1195 poděkování

Re: Rekuperace s použitím kondenzátoru ...

Příspěvek od A(&F) »

Ilem píše:Proč tak složitě? Vždyť rekuperace do stejného akumulátoru, kterým napájíš je již dávno uspokojivě vyřešena.
:? ... problém je ten, že než se u klasického akumulátoru zaktivuje elektrochemický dobíjecí cyklus, tak to trvá až 20 sekund !!! ... :( ... i proto jsem se u rekuperace orientoval směrem ku kondenzátoru ... ;)
Ilem píše:... Stačí rozpojit budicí vinutí a vinutí kotvy. Pro rekuperaci pak musíš na budicí vinutí dát takové napětí, aby napětí kotvy překonalo napětí akumulátoru a kotvou pak rekuperuješ. Na řízení všech napětí je nejlepší pulzní regulace. Nikdy jsem to nedělal, ale myslím, že tak nějak by to mělo fungovat.
:ethink: ... anebo do kondíku !!! (a teprve potom atd.) ... :D ... dík ... ... :good:
Naposledy upravil(a) A(&F) dne čtv 26 lis 2009 19:23, celkem upraveno 1 x.


Někdo má z vlastních mindráků těžký dilema, ... já však ne (neb na to mám Ilema :evil: ) ...... (by Anri, reakce na ilemův podpis :) ) ...

... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ... :P
Uživatelský avatar
A(&F)
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4354
Registrován: sob 07 říj 2006 17:14
Bydliště: Severní čechy
Dal: 1362 poděkování
Dostal: 1195 poděkování

Re: kond versus aku

Příspěvek od A(&F) »

Akord píše:Účinnost rekupereace pres kond je asi 80procent(2 meniče), kdežto s akumulátorem asi 55 procent(tytéž meniče krát 0.7 elektrochemická účinnost) Kond má predpoklady na více nabíjecích cyklu.
... navíc kondenzátor je schopen ve velmi krátkém okamžiku pojmout maximální množství vygenerované energie, což se ale o akumulátoru říci nedá ... :good: ... v budoucnosti se potom dá předpokládat, že v některých zařízení budou akumulátory z pochopitelných důvodů nahrazeny superkapacitory ... koneckonců, v omezené míře se to používá už teď, např. u měřicího přístroje Green Line ... cca 5 minut nabíjení = 2 hodiny měření ...

... a ještě k těm měničům: ... v dnešní době už není problém vyrobit měnič s reálnou účinností až 97% ...

Akord píše:Úsmev však nejvíce strpčují nekonstantní podmínky práce motoru/generátoru, který je rád, když udelá 70 procent. Výsledek je pak asi takový, že z hlediska výkonové bilance 3 x zabrždení = 1 rozbeh.
... i tak je to v konečné bilanci 33% rozjezdů zadarmo !!! ... :D

... jako nejideálnější se jeví použití mechanické bezztrátové akumulace energie ala Gabča :) ... tj. při brzdění pomocí převodu vytahovat patřičné závaží do takříkajíc nekonečné výše ... a poté spotřebovávat jeho uloženou gravitační energii ... 8) ... velmi vhodné pro tanky s hóóódně vysokou věží ... :lol: :lol: ;)


Někdo má z vlastních mindráků těžký dilema, ... já však ne (neb na to mám Ilema :evil: ) ...... (by Anri, reakce na ilemův podpis :) ) ...

... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ... :P
Uživatelský avatar
A(&F)
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4354
Registrován: sob 07 říj 2006 17:14
Bydliště: Severní čechy
Dal: 1362 poděkování
Dostal: 1195 poděkování

Ideální případ rekuperace ... :D

Příspěvek od A(&F) »

... na švédské nákladní trati Kiruna–Narwik těžký nákladní vlak plný železné rudy jedoucí z horských dolů do přístavu většinu cesty rekuperuje a jelikož jede zpět už prázdný, jeho energetická bilance je kladná (vyprodukuje více elektřiny než sám spotřebuje) ... :D

zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Rekuperace


Někdo má z vlastních mindráků těžký dilema, ... já však ne (neb na to mám Ilema :evil: ) ...... (by Anri, reakce na ilemův podpis :) ) ...

... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ... :P
Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

drželo

Příspěvek od Akord »

me jednou toto:
Vyjedu napríklad účelovým elektromobilem do blízké hory, a naplním si tam treba 1m3 vody do zásobníku v aute. Cestou dole to zrekuperuju do baterií, dole vypustím vodu, a nahoru pak vyjedu zadarmo, i možná zustane cosi navíc. Je to tak pro rekreační srandu, protože ve vetším takhle nutit vodu téct mimo potok je docela neekologické a nezodpovedné.

Superkond sice umí slušné zatížení, ale stejne to reálne omezí menič a motor. V tomto ohledu pred baterií nemá velkou výhodu, snad v účinnosti, kde baterie pri špičkovém odberu kulhá. Kond obvykle není možné dobíjet dynamem/altem prímo, protože obojí se chová jako zdroj napetí, opet je v ceste menič.
Účinnosti nad 95procent beru s rezervou, je tam hodne podmínek a kdyby. Beru standardne 90 (prípady jako jsou sinusové meniče pod 1kW spíše 80procent).


aNONym
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1477
Registrován: čtv 18 pro 2008 20:43
Dal: 8 poděkování
Dostal: 8 poděkování

Obvod pro nabíjení superkapacit.

Příspěvek od aNONym »



The fact that a new idea is ridiculed doesn't increase its likelihood of being eventually found to have merit. Most new ideas, even in science, fail, and are quietly swept under the rug of history - D.E.S.
Odpovědět

Zpět na „Lidé sobě“