Přestavba motoru Š120 na stirling

Moderátor: JiMi

Odpovědět
1220
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1719
Registrován: úte 09 led 2007 12:49
Bydliště: Praha
Dal: 1 poděkování
Dostal: 20 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Debata s Filutou007

Příspěvek od 1220 »

Stirling píše:Zdravím vsechny,

Ja mam v planu pouzit dva stejny chladarsky kompresory, mechanicky je spojit aby mezi klikovkama bylo 90stupnu pootoceni. Tim dostanu kompletni klikovej mechanismus. Misto puvodni hlavy bude na kazdym kompresoru hlava nova, ktera umozni na jednom stroji prestup tepla do pracovni plynove naplne a na druhem stroji v podstate ta sama hlava umozni odvod tepla z plynove naplne. Obe hlavy budou propojeny regeneratorem. Protoze je kompresor dvoupistovy, tak pobezi dva oddelene okruhy. Tento druh kompresoru volim proto, ze celystroj vcetne klikove skrine je skvele zatesneny, vcetne tlakove ucpavky na vystupu klikoveho hridele. Tim mi odpadne problem s tesnenim. Sroubeni na plynovych propojich uz tesnit neni problem. Vykon tohoto soustroji bude nekde okolo 1 kW (aspon tak velky byl puvodni motor).

Po debate s Filutou007 sme se dostali k turbosoustroji, ktere by pracovalo podle toho sameho Carnotova cyklu. V turbokompresoru se stlaci vzduch, v tepelnem vymeniku se ohreje kam to pujde, v turbine expanduje a odevzda energii, v dalsim vymeniku se ochladi pro dalsi kompresi a tak porad dokola. Vyhoda je v plynulosti behu, zadny pohyb sem tam, zadne prepousteni plynu pres regenerator atd.

Potom Filuta007 nadhodil jeste jednu moznost. Nizkotlaky kolektor, kde se bude odparovat treba alkohol, projde turbinou a za ni se necha zkondenzovat v kondenzatoru. Vysledny kondenzat se napajecim cerpadlem natlaci zpet do kolektoru. Je to v podstate stejny obeh jako v tepelne elektrarne, jen s jinou naplni a jinymi pracovnimi teplotami.
Co se tyka meho napadu, tak sem dneska ukoristil vhodny kompresor a zacnu se v nem vrtat. Drzte mi palce :-)

Stirling
Zdravím Stirlinga & Filutu
čihněte na vlákno Tepelné motory od Jima 68
Jsou i media která jdou pod nulu, že ano................ ;)
Jinak myšlenka s turbinou je dobrá, celkem by se daly využít ojetá turba z aut , mám už dvě, a kompresorů několik, také je zajímavé vlákno tuším : freonový motor.Dospěl jsem ale k názoru, že jakékoliv těsnění pohyblivých částí posléze na větší tlaky stačit nebude a medium rychle zmizí, proto bude celek v zavřené nádobě opatřené vysokotlakými výměníky. Při použití turbiny je značný problém s redukcí otáček, popř s vysootáčkovým generátorem.
Můj pomalý postup bude dokumentován ve vlákně tepelné motory a mám za to , že i Jim by Vás tam rád přivítal.
Poznámka pro ATW : Dneska si kdekdo kdeco patentuje ale dost často to nejde vůbec vyrobit .
To na co lákáš by nemělo mít víc než cca 7 součástek ?????

K.
PS: desítky W těžko stirling co dům dal má zkušenosti někdo tam jiné ......na tom vlákně


Stirling
Stálý člen
Příspěvky: 29
Registrován: stř 30 čer 2010 21:10
Bydliště: Kozí vrch

Pokrok

Příspěvek od Stirling »

Pro 1220 - turbooběh je teoreticky "sranda", jenže jeden stupeň turbiny je schopnej zpracovat jen určitej tlakovej spád. Z toho plyne 1 - smíříš se s turbem z auta a poměrně malým tlakovým spádem, samozřejmě taky malou účinností, 2 - seženeš turbinu vícestupňovou (jo, kompresor taky) a budeš si lebedit v pořádných parametrech.

K těm turbům a jejich otáčkám - buď zvolíš starší a větší soustrojí, např. z lokomotivy, kde se pohybuješ okolo 10000 otáček, což zpracuje v pohodě jakýkoliv alternátor z auta, nebo se pustíš do novějších, menších vysokootáčkových bestií a budeš redukovat jejich otáčky pro startér a alternátor. Kdysi sem měl v ruce katalog s převodovkama a dala by se poskládat planetová potvůrka i na ty nejvyšší otáčky (samozřejmě by něco stála).

Ještě k tomu tlakovýmu spádu, taky sem se tím zabejval, sice z jiných důvodů tenkrát, ale dalo by se to řešit třeba dvěma turbama různý velikosti za sebou, buď s dvouma alternátorama, nebo mechanicky propojit na jeden. Každopádně tak jako tak mi na tohle už nestačí svěrák, pilka a pilník, ale potřebuju pořádný vybavení, aspoň soustruh a frézku, ale pak by to šlo.

Další řešení by byl turbovrtulovej motor, samozřejmě z nějakýho vrakoviště, ale pro ten už fakt nevím kam bych šel :-) Každopádně by to bylo asi nejlepší řešení.

Co se týká mojeho projektu, tak už mam dva kompresory na stole, jeden je rozebranej do šroubku. Mam materiál na hlavy a jednu hlavu mam ořezanou na požadovanej tvar. Ještě musím dorovnat a dolícovat dosedací plochy s kompresorem a navrtat potřebný kanálky a pak se pustím do druhý hlavy. Mam už taky řetězový kolečka na převod a zejtra mi dorazí další drobnosti pro pokračování v práci.

Zatím se neodvažuju odhadnout kdy "vyjedu", ale zatím nevidím důvod proč by se to nemělo podařit :-)

Zdraví Stirling


StepanPepan
Zasloužilý člen
Příspěvky: 255
Registrován: pát 02 dub 2010 11:39
Dostal: 1 poděkování

Re: Ekomotor

Příspěvek od StepanPepan »

Stirling píše:Predstav si nerezovej (ne nutne) valec, dva metry dlouhej, kolem pul metru prumer, na svislo. Metr do zeme ho zakopat a vycnivajici cast natrit na cerno a nejlepe zasklit do skleniku, aby tomu bylo horko. Dovnitr prehanec se zdvihem aspon pul metru (30 centaku by taky stacilo) a vedle toho napojit pracovni prostor valce motoru. Zdvihovej obem pracovniho jednovalce klidne kolem peti litru. Melo by to hovadskej obem a mohlo by to davat zajimavy vykon - odhaduju par set wattu. Nejvetsi sranda je na tom to, ze kdyby venku bylo 20 pod nulou, tak by to bezelo taky, jen obracene :-)

Ja vim, ucinost nic moc, ale v lete by to bezelo jako vztekly, idealni na chatu bez energie - nabijes si baterku a vecer mas cim svitit.

Je to jen myslenka, ale docela se mi libi.

Plnej kotel preje Stirling
To je hodně hloupý nápad.
Za prvé by existoval dost intenzivní tok tepla válcem rovnou do země, pokud by ten válec nebyl rozdělený a ty dvě půlky izolované.
Za druhé existuje dost omezená schopnost půdy odvádět teplo, a to i kdyby byla dostatečně mokrá. Výsledek by byl, že i spodní část válce by byla dost teplá a teplotní rozdíl by byl tak 10-30 stupňů.

Pokud by zdvih přehaněče byl 1 m a celkový pracovní objem dejme tomu 200 litrů, striling se vzduchem a atmosferickém tlaku by při rozdílu teplot 30 stupňů měl výkon 210W, a to ten kalkulátor pracuje pravděpodobně s alfa stirlingem s optimalizovanými výměníky tepla. Navrhovaný stirling by mohl mít výkon tipuju i třikrát menší. 70W minus mechanické ztráty je asi 40W. To je dost málo, na takové monstrum.

Při rozdílu teplot 10 stupňů by se to asi ani nehlo.


StepanPepan
Zasloužilý člen
Příspěvky: 255
Registrován: pát 02 dub 2010 11:39
Dostal: 1 poděkování

Jak jste daleko???

Příspěvek od StepanPepan »

V jakém stavu je výroba stirlingu z motoru ze škodovky?

Hodně by mě zajímalo, jak autoři chtějí vyřešit masivní tepelný zkrat mezi chladnými a teplými válci.
Dál by mě zajímalo, jaké médium a při jakém tlaku chtějí použít, a jakou učinnost a výkon od takového motoru očekávají.

Mám dost silný pocit, že dobře navržený parní stroj by mohl mít lepší účinnost.


StepanPepan
Zasloužilý člen
Příspěvky: 255
Registrován: pát 02 dub 2010 11:39
Dostal: 1 poděkování

Dva motory

Příspěvek od StepanPepan »

Elegantní řešení problému by bylo použít motory dva, jeden s teplými válci a druhý se studenými. Velice snadno by se mezi dvěmi motory dal vyřešit fázový posuv.

Jenom teď nevím, jak moc by se horký motor mohl nechat rozžhavit, aby se ještě nezačalo rozkládat mazivo.


Uživatelský avatar
poota
Zasloužilý člen
Příspěvky: 5830
Registrován: stř 26 zář 2007 22:23
Bydliště: Praha
Dal: 1692 poděkování
Dostal: 2418 poděkování

Re: Jak jste daleko???

Příspěvek od poota »

StepanPepan píše:V jakém stavu je výroba stirlingu z motoru ze škodovky?

Hodně by mě zajímalo, jak autoři chtějí vyřešit masivní tepelný zkrat mezi chladnými a teplými válci.
Dál by mě zajímalo, jaké médium a při jakém tlaku chtějí použít, a jakou učinnost a výkon od takového motoru očekávají.
A na co zrovna Ty to chceš vědět?

Tak to by zase zajímalo mě - poota


Dr.Ont Geront Senilisimus/GeroDront/DeGe
StepanPepan
Zasloužilý člen
Příspěvky: 255
Registrován: pát 02 dub 2010 11:39
Dostal: 1 poděkování

Re: Jak jste daleko???

Příspěvek od StepanPepan »

poota píše:A na co zrovna Ty to chceš vědět?
Proč já??? No protože jsem takovej zvědavej, víš, Putíku? :D
StepanPepan píše:Elegantní řešení problému by bylo použít motory dva, jeden s teplými válci a druhý se studenými. Velice snadno by se mezi dvěmi motory dal vyřešit fázový posuv.
Hergot tohle je ale dobrej nápad. A jak jednoduše by se daly zkoušet různý fázový posuny, kolo by se posunulo o jeden zub a bylo by to! Juhuhů, já jsem ale chytrej! Mám ze sebe radost. :)


martin11
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4090
Registrován: čtv 17 led 2008 16:08
Dal: 384 poděkování
Dostal: 243 poděkování

Re: Jak jste daleko???

Příspěvek od martin11 »

StepanPepan píše:
poota píše:A na co zrovna Ty to chceš vědět?
Proč já??? No protože jsem takovej zvědavej, víš, Putíku? :D
StepanPepan píše:Elegantní řešení problému by bylo použít motory dva, jeden s teplými válci a druhý se studenými. Velice snadno by se mezi dvěmi motory dal vyřešit fázový posuv.
Hergot tohle je ale dobrej nápad. A jak jednoduše by se daly zkoušet různý fázový posuny, kolo by se posunulo o jeden zub a bylo by to! Juhuhů, já jsem ale chytrej! Mám ze sebe radost. :)

...mám pocit...že toho o stirlingu mnoho nevíš....
...doporučuju přečíst toto vlákno od začátku....je to od JiMi-ho bohužel už tu u nás není....
...ale garantuju ti, že ze 2 motorů Š120 stirlinga neuděláš...a to ani teoreticky.....tak se zamysli, co vlastně píšeš....Poota má pravdu....zdraví martin11 :lol:


... věřím, že se " TO " povede ......
StepanPepan
Zasloužilý člen
Příspěvky: 255
Registrován: pát 02 dub 2010 11:39
Dostal: 1 poděkování

Re: Jak jste daleko???

Příspěvek od StepanPepan »

martin11 píše:...ale garantuju ti, že ze 2 motorů Š120 stirlinga neuděláš...a to ani teoreticky....
Udělat stirlinga ze dvou motorů Š120 nejde jenom teoreticky, ale i reálně, protože se s těma motorama nemusí skoro nic dělat. Postavíš je vedle sebe, přidáš mezi ně jedno spojovací ozubené kolo, jeden motor patřičně pootočíš vůči druhému, něco vyhodíš, něco ucpeš, přidáš ohříváky, regenerátory a chladiče, natlakuješ a jedeš...

Z jednoho motoru se to nikomu nepodaří.

Martine, ty toho o teplovzdušných motorech asi moc nevíš, že? Bývá zvykem, že ti, co neví, jsou zticha a učí se, a neříkají těm, co vědí, že nevědí...


StepanPepan
Zasloužilý člen
Příspěvky: 255
Registrován: pát 02 dub 2010 11:39
Dostal: 1 poděkování

Ještě něco

Příspěvek od StepanPepan »

Musím říct, že já bych to nedělal, protože v těch motorech je vzhledem k malému očekávanéímu výkonu hodně tření. Místo dvou válců je jich osm, pohánějí se dvě olejová čerpadla, atd.

Kdyby se to natlakovalo na 10 atmosfér vzduchem, bylo by štěstí, kdyby se z těch motorů podařilo dostat tak 500 W při teplotním rozdílu 400 stupňů. Při 20 barech by to možná už mohlo být 1,5 kW, ale netuším, kolik ty motory vydrží. Docela bych se toho bál. Nic jiného než vzduch nebo dusík tam nemá smysl dávat.

Jaký okamžitý výkon má startér??? Ubíral jsem teď na výkonu asi 400W.


martin11
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4090
Registrován: čtv 17 led 2008 16:08
Dal: 384 poděkování
Dostal: 243 poděkování

Re: Ještě něco

Příspěvek od martin11 »

StepanPepan píše:Musím říct, že já bych to nedělal, protože v těch motorech je vzhledem k malému očekávanéímu výkonu hodně tření. Místo dvou válců je jich osm, pohánějí se dvě olejová čerpadla, atd.

Kdyby se to natlakovalo na 10 atmosfér vzduchem, bylo by štěstí, kdyby se z těch motorů podařilo dostat tak 500 W při teplotním rozdílu 400 stupňů. Při 20 barech by to možná už mohlo být 1,5 kW, ale netuším, kolik ty motory vydrží. Docela bych se toho bál. Nic jiného než vzduch nebo dusík tam nemá smysl dávat.

Jaký okamžitý výkon má startér??? Ubíral jsem teď na výkonu asi 400W.

...no když myslíš...tak ať je po tvým....každej máme svoje.... :oops: ...a můžeš dále teoretizovat.....zdraví martin11 :lol:


... věřím, že se " TO " povede ......
Stirling
Stálý člen
Příspěvky: 29
Registrován: stř 30 čer 2010 21:10
Bydliště: Kozí vrch

Re: Jak jste daleko???

Příspěvek od Stirling »

StepanPepan píše:
poota píše:A na co zrovna Ty to chceš vědět?
Proč já??? No protože jsem takovej zvědavej, víš, Putíku? :D
StepanPepan píše:Elegantní řešení problému by bylo použít motory dva, jeden s teplými válci a druhý se studenými. Velice snadno by se mezi dvěmi motory dal vyřešit fázový posuv.
Hergot tohle je ale dobrej nápad. A jak jednoduše by se daly zkoušet různý fázový posuny, kolo by se posunulo o jeden zub a bylo by to! Juhuhů, já jsem ale chytrej! Mám ze sebe radost. :)
StepanePepane, kdyby sis precet cely vlakno, tak bys vedel, ze Tvoje myslenka s dvouma motorama neni tak uplne Tvoje. Kdyby sis precet posledni stranku, tak bys to zjistil taky. Mimochodem na tom zrovna pracuju, jen misto skodivkovyho motoru pouzivam chladarskej kompresor. Precti si par prispevku zpatky.

On by nebyl problem pouzit ani tech 8 valcu, ale na takovy monstrum by se hodilo uz neco uplne jinyho - co to reknu az to sezenu, zatim studuju potrebny materialy a pracuju na "demoverzi" ze dvou kompresoru.

Jeste jedna poznamka: Kdyz misto ozubenych kol pouzijes retez, tak muzes mit i plynulou zmenu uhlu mezi tema dvouma strojema. Praxe ale zatim ukazuje ze nejvyhodnejsi je prave tech 90 stupnu...

Jeste k tomu monstru do zeme zakopanymu - ja vim ze je tam spousta nedostatku, byl to jen okamzitej napad na kterym by se muselo zapracovat a jeho zavrzeni taky nezavrhuju ;)

No mejte se fajn, zdravi Vas Stirling


StepanPepan
Zasloužilý člen
Příspěvky: 255
Registrován: pát 02 dub 2010 11:39
Dostal: 1 poděkování

Re: Jak jste daleko???

Příspěvek od StepanPepan »

Stirling píše:Praxe ale zatim ukazuje ze nejvyhodnejsi je prave tech 90 stupnu...
Tomu nevěřím. Proč ne 85 nebo 92??? U každýho motoru to je trochu jinak. Obvykle se nikomu nechce to zkoušet a hlavně platit. 90 funguje, tak to musí stačit... S volným převodem mezi dvěma pístama se dá krásně experimentovat.


1220
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1719
Registrován: úte 09 led 2007 12:49
Bydliště: Praha
Dal: 1 poděkování
Dostal: 20 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak jste daleko???

Příspěvek od 1220 »

StepanPepan píše:
Stirling píše:Praxe ale zatim ukazuje ze nejvyhodnejsi je prave tech 90 stupnu...
Tomu nevěřím. Proč ne 85 nebo 92??? U každýho motoru to je trochu jinak. Obvykle se nikomu nechce to zkoušet a hlavně platit. 90 funguje, tak to musí stačit... S volným převodem mezi dvěma pístama se dá krásně experimentovat.
Přeháníš nebo co ?
tak si tam dej elektrický servo řízený počítačem ...........optimalizaci..........přesný měření ..........
to fakt zaplatíš ????? :roll: Jak se Ti to vrátí ?
:D :D
K.


StepanPepan
Zasloužilý člen
Příspěvky: 255
Registrován: pát 02 dub 2010 11:39
Dostal: 1 poděkování

Re: Jak jste daleko???

Příspěvek od StepanPepan »

1220 píše: Jak se Ti to vrátí?
Vrátí se to nějakým procentíčkem nebo desetinkou na výkonu. Právě kvůli malému přínosu si myslím, že to většina výrobců komerčních stirlingů nedělá. I když fázový posun nezveřejňují, takže je možné, že to dělají. Každopádně pro amatérskou výrobu stirlingu to může být moc drahé kvůli nutnosti vyrábět několik drahých dílů s různým fázovým posunem.

Mimochodem, přesné měření není ani potřeba, stačí udělat několik měření třeba s krokem 5 stupňů, aby rozdíly ve výkonu byly dost jasné, a tu správnou hodnotu pak extrapolovat. A nemyslím si, že by ta měření byla moc náročná, ohřev se řeší elektricky kvůli možnosti přesného zjištění množství tepla. Stačí jenom pustit topení, nechat to pokaždé půl hodiny běžet, aby to dosáhlo provozních teplot a pak odečíst z displayů dvě hodnoty.


Odpovědět

Zpět na „Přestavba motoru Š120 na stirling“