Aktuálně: Probíhá přechod na novou verzi fóra. Postupně bude upravován vzhled a funkčnost fóra. Nahlaste prosím nalezené chyby...

Přestavba motoru Š120 na stirling

Moderátor: JiMi

Odpovědět
Ilem
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3116
Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
Bydliště: Hradec Králové
Dal: 71 poděkování
Dostal: 346 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: mno....

Příspěvek od Ilem »

poota píše: Navíc 3 nebo 6 válců jsou pro Stirlinga dost nešikovný počet.
Proč? Stirlingovi je přece jedno, kolik má válců, pokud je sestaven ze dvou motorů. Stačí fázové posunutí jednoho motoru vůči druhému o 90stupňů a potom každé dva ekvivalentní válce tvoří jeden stirling. Vyjímkou je snad jedině motor tarabata, kde jsou přepouštěcí kanály mezi válci (tzv. labirinty). Nebo se mýlím?


"Dum spiro spero"
Ciceron
poota
Zasloužilý člen
Příspěvky: 5830
Registrován: stř 26 zář 2007 22:23
Bydliště: Praha
Dal: 1692 poděkování
Dostal: 2416 poděkování

Re: mno....

Příspěvek od poota »

Ilem píše:.. Stirlingovi je přece jedno, kolik má válců, pokud je sestaven ze dvou motorů. Stačí fázové posunutí jednoho motoru vůči druhému o 90stupňů a potom každé dva ekvivalentní válce tvoří jeden stirling. Vyjímkou je snad jedině motor tarabata, kde jsou přepouštěcí kanály mezi válci (tzv. labirinty). Nebo se mýlím?
Nemýlíš se ani trochu. Já jsem jenom narážel na to, že u čtyřválce je mezi válci posun právě těch 90 stupňů, což je příjemné zjednodušení. Každý běžný dvoutakt má přepouštěcí kanály a výfuk, což jsou právě ty "nešikovné" díry ve válcích. A než vyrábět jiné válce, tak je jednodušší použít čtyřtaktní motor. Pokud to bude čtyřválec, tak vždycky dva sousední válce mohou tvořit dohromady "jeden malý kompletní stirling".

Zdravím - poota


Dr.Ont Geront Senilisimus/GeroDront/DeGe
1220
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1719
Registrován: úte 09 led 2007 12:49
Bydliště: Praha
Dal: 1 poděkování
Dostal: 20 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Uvnitř

Příspěvek od 1220 »

1220 píše: Naproti tomu čtyř takt potřebuje vyřešit zejména časování ventilů úplně jinak.
nejlepší ale bude nový stroj, když už,
ale na přestavbě si člověk moc věcí ujasní .........
K.
Tady jsou široké mísy - ba přímo koryta Martine :lol:
Maličko rozvedu :
ty ventily by mohly vést na nedorozumění
Stirling je nemá, že ano .........
jenže takové téměř soběstačné soustrojí by mělo mít v sobě kompresor kvůli natlakování poháněné motorem
čiže motor generátor by to na počátku poháněl a pracoval by jako motor, potom ale ve fázi kdy máme dostatek
přehřátých par se to změní na parní stroj, tam je změna časování oproti kompresoru. ale musí tam být ještě i další řízené odbočky. Kompresor a celý systém musí být v tlakové skříni, výměníky i skříň musí odolávat vysokému tlaku pro případ, že to zůstane delší dobu bez pobybu - pro jistotu.
Jestli tedy vlastně chceme stirling, že ??
Já osobně se zabývám vibračními systémy a do ničeho takové se momentálně nepouštím.Teprve postavený vibrační- rezonanční stirling až bude fungovat by se kvůli zvýšení účinnosti měl provozovat s jiným mediem než vzduch a měl by se tedy uzavřít do té skříně, ale to je teprve hudba budoucnosti........
Přeju Vám v dalších úvahách nalezení
ariadniny nitě
K.


Stirling
Stálý člen
Příspěvky: 29
Registrován: stř 30 čer 2010 21:10
Bydliště: Kozí vrch

4 takty...

Příspěvek od Stirling »

poota píše:
Ilem píše:.. Stirlingovi je přece jedno, kolik má válců, pokud je sestaven ze dvou motorů. Stačí fázové posunutí jednoho motoru vůči druhému o 90stupňů a potom každé dva ekvivalentní válce tvoří jeden stirling. Vyjímkou je snad jedině motor tarabata, kde jsou přepouštěcí kanály mezi válci (tzv. labirinty). Nebo se mýlím?
Nemýlíš se ani trochu. Já jsem jenom narážel na to, že u čtyřválce je mezi válci posun právě těch 90 stupňů, což je příjemné zjednodušení. Každý běžný dvoutakt má přepouštěcí kanály a výfuk, což jsou právě ty "nešikovné" díry ve válcích. A než vyrábět jiné válce, tak je jednodušší použít čtyřtaktní motor. Pokud to bude čtyřválec, tak vždycky dva sousední válce mohou tvořit dohromady "jeden malý kompletní stirling".

Zdravím - poota
Pooto, jedna takova poznamka - asi si jeste nevidel klikovku ze 4 valce (radovyho) , vid? Dva pisty behaji vzdycky soucasne a dalsi dva behaji proti nim (dva uprostred a prvni s poslednim), protoze 4 takt pali jednou za 2 otacky. Ve vysledku mas zapal kazdou pulotacku. Posun je tam tim padem 180 stupnu...
Mel bys pravdu pouze v pripade 4 valcoveho 2 taktu, ktery sice existuje, ale asi ho nesezenes - Aero 50 neni motor bezne k dispozici. Navic je to 2 takt, takze bys nemoh pouzit ani ty valce, krome toho ze prvni a druhy valec je proti sobe o 180 stupnu a treti se ctvrtym taky. Musel bys pak spojovat 1 a 3 valec a 2 a 4, coz je znacne naprd :-(
Kdyz uz bys chtel pouzit klikovku ze 4 valce (4 taktniho), tak by to musel bejt motor do V s valcema o 90 stupnu pootocenyma, pak bys mel dva a dva valce jako stirlingy. V americe neco takovyho delal tusim soudruh Ford, v evrope je tahle koncepce asi tabu.

Co se tyka myho vehementu, taksem prave doladil boky horky hlavy a pripravuju dosedaci plochu na srovnani. To bude zase "pekna" sichta. Pak bude zbejvat uz jen navrtat kanaly... Mimoto sem vylovil knizku o termodynamice, tak si zkusim spocitat nejaky ty zmeny ktery nastanou, pripadne ty ktery by nastat mely :-)
Jo, StepanePepane, zkusil sem ten kalkulator cos na nej daval odkaz, ale davalo mi to nejaky divny cisla, asi sem tam neco zadal spatne. Nemel sem pak uz cas to zkoumat, pac sem musel jit spat.

Vsechny zdravi a plnej kotel preje Stirling


jarda ovčák
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1252
Registrován: čtv 19 lis 2009 9:24
Bydliště: Svitavy
Dal: 9 poděkování
Dostal: 98 poděkování

mno...

Příspěvek od jarda ovčák »

Postavit dva motory proti sobě není až tak zcestná myšlenka..... Pořadí zapalovýní je irelevantní,rozhoduje klika, pootočení bloku či přetočení upside down.... rozvody musí pryč a jináč. dvoutaktů a kanálů se nebojte, ty se ucpou,belzona funguje zcela neomylně..... hlava předělá, vymění za kus frézovaného duralu, šoupátka, regenerátor a.....bože, žehnej nám a naší práci.


chiq
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1546
Registrován: čtv 01 lis 2007 8:41
Bydliště: Trnavský kraj
Dal: 2 poděkování
Dostal: 1 poděkování

Re: 4 takty...

Příspěvek od chiq »

Stirling píše: Pooto, jedna takova poznamka - asi si jeste nevidel klikovku ze 4 valce (radovyho) , vid? Dva pisty behaji vzdycky soucasne a dalsi dva behaji proti nim (dva uprostred a prvni s poslednim), protoze 4 takt pali jednou za 2 otacky. Ve vysledku mas zapal kazdou pulotacku. Posun je tam tim padem 180 stupnu...
Mel bys pravdu pouze v pripade 4 valcoveho 2 taktu, ktery sice existuje, ale asi ho nesezenes - Aero 50 neni motor bezne k dispozici. Navic je to 2 takt, takze bys nemoh pouzit ani ty valce, krome toho ze prvni a druhy valec je proti sobe o 180 stupnu a treti se ctvrtym taky. Musel bys pak spojovat 1 a 3 valec a 2 a 4, coz je znacne naprd :-(
Kdyz uz bys chtel pouzit klikovku ze 4 valce (4 taktniho), tak by to musel bejt motor do V s valcema o 90 stupnu pootocenyma, pak bys mel dva a dva valce jako stirlingy. V americe neco takovyho delal tusim soudruh Ford, v evrope je tahle koncepce asi tabu.

Co se tyka myho vehementu, taksem prave doladil boky horky hlavy a pripravuju dosedaci plochu na srovnani. To bude zase "pekna" sichta. Pak bude zbejvat uz jen navrtat kanaly... Mimoto sem vylovil knizku o termodynamice, tak si zkusim spocitat nejaky ty zmeny ktery nastanou, pripadne ty ktery by nastat mely :-)
Jo, StepanePepane, zkusil sem ten kalkulator cos na nej daval odkaz, ale davalo mi to nejaky divny cisla, asi sem tam neco zadal spatne. Nemel sem pak uz cas to zkoumat, pac sem musel jit spat.

Vsechny zdravi a plnej kotel preje Stirling
..a čo tak motor z Oltcita? Je to vzduchový 4-takt BOXER


Stirling
Stálý člen
Příspěvky: 29
Registrován: stř 30 čer 2010 21:10
Bydliště: Kozí vrch

Re: 4 takty...

Příspěvek od Stirling »

chiq píše: ..a čo tak motor z Oltcita? Je to vzduchový 4-takt BOXER
Oltcit je podobnej bastard jako treba fiat 126 (malucha), je to dvouvalec a ty pisty Ti chodi ve valcich spolu, pro prestavbu na stirling je to nepouzitelny. Leda bys vzal tu kliku a udelal si na ni novej blok s valcema po 90 stupnich, pak by to slo, ale obavam se ze to nebude ta prava cesta. Teda pokud nevladnes odlevanim hliniku, popripade nemas fakt velkej kus litiny a hlavne frezku a soustruh...

Tohle je jeden z duvodu proc se snazim drazdit ten dvojitej kompresor ;) Nemusim resit nic vic nez novy hlavy a retez mezi klikovkama. Rika se tomu cesta nejmensiho odporu, ale i ta je nekdy docela dost "do kopce". Jsem si vedom jeste nekolika dalsich problemu, ale na jejich reseni usilovne pracuju.

Stirling

PS: moudra by se mohly hodit
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Ilem
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3116
Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
Bydliště: Hradec Králové
Dal: 71 poděkování
Dostal: 346 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: 4 takty...

Příspěvek od Ilem »

chiq píše: ..a čo tak motor z Oltcita? Je to vzduchový 4-takt BOXER
Boxer taky není o 90st, ale o 180. 90 st měly některé starší pístvé kompresory z klimatizací (jeden mám doma, ale nedám)


"Dum spiro spero"
Ciceron
Stirling
Stálý člen
Příspěvky: 29
Registrován: stř 30 čer 2010 21:10
Bydliště: Kozí vrch

Boxer

Příspěvek od Stirling »

Iteme,

ano, boxer ma cepy na klice po 180 stupnich, paralelni 2 valec je ma na stejnym uhlu, v obou pripadech tu kliku muzes pouzit, pokud budes mit valce o 90 stupnu od sebe, namaluj si to a uvidis ;) KOmpresory do "V" jsou i dneska, zpravidla 2 stupnovy, ale nevim jak je u nich resena klikovka, tam uz by ses do nej musel podivat. Ma ty valce stejne velky, nebo je kazdej o jinym prumeru? Pokud by byly obe ojnice na stejnym cepu a mezi valci 90 stupnu a ty valce stejne velky, tak mas zasah do cernyho 8)

Zdravi Stirling


chiq
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1546
Registrován: čtv 01 lis 2007 8:41
Bydliště: Trnavský kraj
Dal: 2 poděkování
Dostal: 1 poděkování

Re: 4 takty...

Příspěvek od chiq »

Ilem píše:
chiq píše: ..a čo tak motor z Oltcita? Je to vzduchový 4-takt BOXER
Boxer taky není o 90st, ale o 180. 90 st měly některé starší pístvé kompresory z klimatizací (jeden mám doma, ale nedám)
jo, sor.. bol som myšlienkami v inom probléme...


poota
Zasloužilý člen
Příspěvky: 5830
Registrován: stř 26 zář 2007 22:23
Bydliště: Praha
Dal: 1692 poděkování
Dostal: 2416 poděkování

Re: 4 takty...

Příspěvek od poota »

To Stirling:
pravdu díš! A pak že nejsem blbej - :lol:

Zdravím - poota


Dr.Ont Geront Senilisimus/GeroDront/DeGe
StepanPepan
Zasloužilý člen
Příspěvky: 255
Registrován: pát 02 dub 2010 11:39
Dostal: 1 poděkování

Re: mno...

Příspěvek od StepanPepan »

jarda ovčák píše:...rozhoduje klika, pootočení bloku či přetočení upside down..
Cože?
jarda ovčák píše:...hlava předělá, vymění za kus frézovaného duralu, šoupátka, regenerátor ...
Cože? Jaký šoupátka?????


1220
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1719
Registrován: úte 09 led 2007 12:49
Bydliště: Praha
Dal: 1 poděkování
Dostal: 20 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Taková studie

Příspěvek od 1220 »



Stirling
Stálý člen
Příspěvky: 29
Registrován: stř 30 čer 2010 21:10
Bydliště: Kozí vrch

Re studie

Příspěvek od Stirling »

To 1220: Tak to je docela peknej elaborat na dane tema, fakt ze jo :!: Kdyby tak byl nejakej pramen, kde by bylo shrnuto vsechno, jenze ono je vsude jen neco, jednotlivy informace jen postupne vyplouvaji a musi se hledat. Ale aspon to neni tak nudne
:-)
Je tam i rozebrano vliv vzajemnyho pootoceni a nacasovani, tusim ze StepanPepan se po tom shanel, tak uvidime jestli bude praxe odpovidat teto teorii :D

Zdravi Stirling


PS zatim neni noveho nic, musim pokracovat v praci...


1220
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1719
Registrován: úte 09 led 2007 12:49
Bydliště: Praha
Dal: 1 poděkování
Dostal: 20 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Re studie

Příspěvek od 1220 »

Zdravím Stirlinga,
od strany 37 je to prudce zajímavý / :oops: alespoň pro mně/
naskicoval jsem si takovýho bastarda jěšte trochu jinak než je to tam a mám zatím materiál na výměníky, které jsou ale nejpracnější a nejdůležitější.
Jsem rád , že se něčím podobným zabýváš, protože se můžeme hecovat.
Moje výměníky budou z mědi naohýbané ploché duté desky umístěné téměř v prostoru válce.Celkem klasika,
jeden chlazený, druhý ohřívaný.
Líbí se mi, že tuto koncepci využívají firmy dokonce i ke zkapalňování vzduchu.
Tak konec keců ...... ;)
K.


Odpovědět

Zpět na „Přestavba motoru Š120 na stirling“