Tepelný motor a použité médium

Poznatky, nápady, myšlenky...
Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

jarda ovčák svitavy píše:Dvoutakty opravdu nemají budoucnost. Přesně až na jeden. Je to dvoudobý diesel s atmosferickým i nuceným plněním.
Nevím, proč vychvaluješ výkon, když o nej vubec nejde. Jsem treba zvyklý na MW lodní 2takty. Podstatné je, zda ten motor v aute vydrží tolik, co 4takt, a zda bude mít mernou spotrebu(účinnost) porovnatelnou se 4taktem v dostatečne širokém rovozním rozsahu. Pak prípadne nežádoucí emise. Pokud chceš mít expanzi stejne kvalitní, jako ve 4taktu, musíš pridat ješte zdvih, nebo dobu pro výplach. Pak mužeš uvažovat, co pustí ven výfuk, zda ventily, nebo kroužky. Zda ješte náhodou nic neohreje plnící vzduch. Už skoro vidím to výplachové dmychadlo. Až pak se uvidí. Vždyť každý chce udelat ten nejlepší motor, ale všichni na to mít asi nebudou. Nic jednodušší, než si vhodný model koupit.


Dvell
Zasloužilý člen
Příspěvky: 241
Registrován: pát 05 čer 2009 20:15

Dvoutakt

Příspěvek od Dvell »

Akord píše: Podstatné je, zda ten motor v aute vydrží tolik, co 4takt, a zda bude mít mernou spotrebu(účinnost) porovnatelnou se 4taktem v dostatečne širokém rovozním rozsahu. Pak prípadne nežádoucí emise. Pokud chceš mít expanzi stejne kvalitní, jako ve 4taktu, musíš pridat ješte zdvih, nebo dobu pro výplach. Pak mužeš uvažovat, co pustí ven výfuk, zda ventily, nebo kroužky. Zda ješte náhodou nic neohreje plnící vzduch. Už skoro vidím to výplachové dmychadlo. Až pak se uvidí. Vždyť každý chce udelat ten nejlepší motor, ale všichni na to mít asi nebudou. Nic jednodušší, než si vhodný model koupit.
K tomu dmychadlu jen že by to mohlo být klasické turbo co se používá na přeplňování, jen by nepřeplňovalo- tedy alespoň nijak zvlášť, jen by tam přes ventil v hlavě nahnalo vzduch a tím vytlačilo spaliny pryč. Faktem je že u 2taktu "vyjde výfukem ven víc?" tak proč tam nedat trubo.. Asi by pro podobnou koncepci byl nejlepší ten diesel ale prakticky by bylo jedno jaky palivo protože by se vstrikovalo do spal. prostoru do čistého vzduchu.. mám docela reálnou představu jak by to mohlo fungovat.. nedovedu si představit moderní dvoutakt sajácí klasicky "po staru" pod kliku to je opravdu pro ty motory 30let a víc.. spojil bych výhody moderního 4taktu a klasického dvoutaktu vzniklo by něco dost zajímávého pokud se nemýlím..


"Dneska už nikdo nechodí s písničkou do boje a nezpívá když umírá, ptám se Vás čím to je? Možná že sme se konečně sami sebe zeptali, při tom šílenství, v té bolesti, proč vůbec sme kdy zpívali..."
jarda ovčák svitavy

Příspěvek od jarda ovčák svitavy »

Ale no tak.... Bez velké rezervy výkonu nejsi schopen jezdit ekonomicky.To je celé. Kámoš si toho medvěda e250cdi koupil a jezdí za 4 litry nafty. S dvoutunovou obludou.O tom to bude. Žádný benzín v historii za tu hodnotu nejezdil. Ne kombinovaně.Takže konstrukční směr na dalších 5 až 10 let je zhruba načrtnut a nezbývá než čekat, až nějaký mameluk vytvoří akumulátor, co pojme množství elektřiny, co bude za něco stát.Do té doby jsou kostky vrženy.


chiq
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1546
Registrován: čtv 01 lis 2007 8:41
Bydliště: Trnavský kraj
Dal: 2 poděkování
Dostal: 1 poděkování

Příspěvek od chiq »

jarda ovčák svitavy píše:Ale no tak.... Bez velké rezervy výkonu nejsi schopen jezdit ekonomicky.To je celé. Kámoš si toho medvěda e250cdi koupil a jezdí za 4 litry nafty. S dvoutunovou obludou.O tom to bude. Žádný benzín v historii za tu hodnotu nejezdil. Ne kombinovaně.Takže konstrukční směr na dalších 5 až 10 let je zhruba načrtnut a nezbývá než čekat, až nějaký mameluk vytvoří akumulátor, co pojme množství elektřiny, co bude za něco stát.Do té doby jsou kostky vrženy.
s tým súhlasím, mal som Citroen CX 2500D, hladký diesel, v karosérii Limousine (cca 1.800 kg) slúžil mi v pohode dobrých 12 rokov pri priemerke 5,2 l/100km a to bez akýchkoľvek úprav. Častokrát som mal služobky zadara, keď sa kolegovia neprozreteľne stavili, že to predsa nemôže mať takú nízku spotrebu :D
škoda, taký skvelý motor v tak skvelom aute už nebudem mať... :(


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

ekonomika motoru

Příspěvek od Akord »

Potreba rezervy výkonu souvisí i se stylem jízdy a s tím, jak ridič cítí chování svého motoru.
Velká hmotnost zvyšuje pravdepodobnost marení významné části energie brždením.
Ekonomiku výrazne zlepšuje vetší expanze a vetší zdvihový objem, co prímo s rezervou výkonu nesouvisí. Každý je navyklý, že velký zdvihový objem je automaticky velký výkon, není tomu tak. Z toho pramení i nevhodné chování pojišťoven k velkoobjemovým hladkým dieselum v osobáku, jen nekteré odvíjejí pojistné od výkonu. Vetší zdvihový objem pri kvalitní expanzi znamená pomerne težký motor s nevelkým výkonem, a to už dnešním konstruktérum nevoní. Uprednostňují cenu a hmotnost pred spotrebou a hledají jen, jak fyziku co nejvíce poplátat elektronikou..

Dvell : Mám prakticky stejný názor.


jarda ovčák svitavy

Příspěvek od jarda ovčák svitavy »

Svým způsobem máš pravdu, ale já to vidím jináč. Velké motory mají velký kroutící moment již v nižších otáčkách. To je vono.Nemusíš tomu při rozjezdu tolik šlapat na krk, šetříš otáčky motor jde volně a jen si přede. U nízkoobjemového motoru musíš tak šlapat na pedál, že to ve finále žere mnohem více. Zeptejte se favorita, kolik že baští při 120km rychlosti, což je na dálnici existenční minimum.Samozřejmě, že určité vyjímky jsou a mezikus mezi sedačkou a volantem bude mít zásadní vliv na tyto hodnoty.
Tohle se věru špatně paušalizuje, nicméně maloobjemové motory jsou zřídkakdy v praxi spořivé.Nemluvím o mikrodieselech.
Navíc malé objemy nevynikají dlouholetou spolehlivostí. Když stojí v garáži, tak asi jo, ale při náběhu 200000 se spolehlivost poroučí do kytek.
Pojišťovny jsou legální vyděrači a výpalné mají posvěcené vrchností.
Jediná možnost je, že se člověk naučí generovat tolik prostředků, že mu to přestane vadit. Jináč to nevidím.


Dvell
Zasloužilý člen
Příspěvky: 241
Registrován: pát 05 čer 2009 20:15

malé oběmi..

Příspěvek od Dvell »

No to co píše pan Jarda tak úplně nezdílím ale musím uznat že na dálnici s našim autem 1300 benzin musim tocit hodne abych se dostal na 130.. jestli normalne jezdim kolem 2-3tisic na dalnici je to minimalne 4000 no ale to bych rekl ze by se dalo pomerne dobre resit bud lepsim rozlozenim prevodovych stupnu a nebo 6rychlostnim stupnem.. kazdopádně ted je to nejhorsi reseni jaky muze byt.. jete ze nikam moc daleko nejezdime:-D

S pozdravem

Dvell


"Dneska už nikdo nechodí s písničkou do boje a nezpívá když umírá, ptám se Vás čím to je? Možná že sme se konečně sami sebe zeptali, při tom šílenství, v té bolesti, proč vůbec sme kdy zpívali..."
jarda ovčák svitavy

Příspěvek od jarda ovčák svitavy »

Jasně, někdo najede uprděných 5000 ročně a fertig. Já a moja 40.
není to jen o spotřebě, tu vem čert, je to i o bezpečnosti. Když předjíždíš, potřebuješ honem pryč, páč v protisměru sedí člověk hrobníkovi na lopatě.Mě motor ve stovce motor točí 2000 otáček. ve 130 2350.
sám mám se škodovkami všeho druhu najeto tolik, co běžný smrtelník za celý život, takže vím, jak to je. je to počítání na prstech. Pohodlí, bezpečnost aktivní i pasivní, výkon a životnost. Co víc může kohokoli zajímat? Spotřeba?Počet airbagů? Nebo kolik zon má klima?
Nesmysl. Každá liška chválí svůj ocas. No jo, jenže já mám ocasy 3, i škodovku i vw golf. Teda škodovku mi před týdnem sebral navar.
Pokud však rád cestuješ jako já i s rodinou na dlouhé štreky, tak nemůžeš jinak.Je to o prioritách.


Uživatelský avatar
Merlin
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1764
Registrován: sob 21 říj 2006 0:32
Bydliště: Severní Morava
Dostal: 54 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Bezpečné auto

Příspěvek od Merlin »

to se hned tak nevidí
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


The hardest part of being a teacher is not teaching what I know but knowing what not to teach.
-----------------------------------------------------
Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Re: malé oběmi..

Příspěvek od Akord »

Dvell píše: musim tocit hodne abych se dostal na 130.. jestli normalne jezdim kolem 2-3tisic na dalnici je to minimalne 4000 no ale to bych rekl ze by se dalo pomerne dobre resit bud lepsim rozlozenim prevodovych stupnu a nebo 6rychlostnim stupnem.
Treba ano, ale pri 130 je hlavní podíl na spotrebovaném výkonu odpor vzduchu, a ten se taky težko omezuje. Výkon na odpor vzduchu roste se 3.mocninou, to skoro každý odmítá pochopit, a počítá se pri 130km/h v desítkách kW po rovine za bezvetrí. No a ty benziny jedou na výkon s otáčkama trochu výš.


Dvell
Zasloužilý člen
Příspěvky: 241
Registrován: pát 05 čer 2009 20:15

Re: malé oběmi..

Příspěvek od Dvell »

Akord píše:
Dvell píše: musim tocit hodne abych se dostal na 130.. jestli normalne jezdim kolem 2-3tisic na dalnici je to minimalne 4000 no ale to bych rekl ze by se dalo pomerne dobre resit bud lepsim rozlozenim prevodovych stupnu a nebo 6rychlostnim stupnem.
Treba ano, ale pri 130 je hlavní podíl na spotrebovaném výkonu odpor vzduchu, a ten se taky težko omezuje. Výkon na odpor vzduchu roste se 3.mocninou, to skoro každý odmítá pochopit, a počítá se pri 130km/h v desítkách kW po rovine za bezvetrí. No a ty benziny jedou na výkon s otáčkama trochu výš.
JJ to je jasne no ono v 50km/h a 150km/h je rozdíl hlavně v tom vzduchu no..

S pozdravem

Dvell


"Dneska už nikdo nechodí s písničkou do boje a nezpívá když umírá, ptám se Vás čím to je? Možná že sme se konečně sami sebe zeptali, při tom šílenství, v té bolesti, proč vůbec sme kdy zpívali..."
Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

komentár

Příspěvek od Akord »

Ilem píše:K této problematice http://www.i-ekis.cz/?page=kogenerace
Ano, takové shrnutí, ale výkonove na doma to není. Drobná korekce k
Tato přímá přeměna energie chemicky vázané v palivu na energii elektrickou není limitována stejnými termodynamickými principy jako ve spalovacích motorech (Carnotův cyklus) a umožňuje tak dosažení vyšší účinnosti.
Jde dosti o jednostranný výrok, typu - alternátor v osobáku nepodléhá Carnotovému limitu. Je treba mít na pameti, že pokud je palivo nutné chemicky pripravit, tak tam vleze Carnot pres ty chemické reakce. Pak pres elektrodové reakce, co by meli autori napsat jasneji, jinak to vypadá príliš reklamne. Termodynamika se totiž s chemií kamarádí stejne dobre, jako s fyzikou a motory. Jako celek včetne prípravy paliva tak stejne neumožňuje vyšší účinnost, než dá jiný kvalitní tepelný motor, protože do reakcí schopných poskytovat energii je obvykle nutné dodávat teplo, až se nejedná o prvotní prírodní energetický zdroj. Týká se to napríklad výroby vodíku pro takový článek, nebo jiného paliva, které je nutné získat jako metylalkohol a podobne. Nechtel jsem ríct, že to není správná cesta, jenom to, že udelat zajímavý a dobrý motor nejde šibnutím proutku. Nadšení pump na vodík zatím ani nesdílím práve proto, že nejde jenom o palivový článek a elektromotor, ale hlavne výrobu a distribuci vodíka, nemyslím jen holou bezpečnost.


Odpovědět

Zpět na „Akord“