Suchý spořič UF

Návrhy konkrétních zařízení.
Odpovědět
Uživatelský avatar
poota
Zasloužilý člen
Příspěvky: 5830
Registrován: stř 26 zář 2007 22:23
Bydliště: Praha
Dal: 1692 poděkování
Dostal: 2418 poděkování

Zkušenosti s UF2

Příspěvek od poota »

Na začátek změny proti UF1.
Zcela přepracován byl držák, který je složen ze třech paprskovitě se rozbíhajících křídel z tenčího, ale poněkud tvrdšího hliníkového plechu. Na obvodu jsou tvarovány k nasazení na koleno a přidržení pouzdrem. U středu jsou nastříhány a naohýbány tak, že se navzájem přidržují do tvaru trubky, která nese pevné dielektrikum. Křídla jsou u spodní hrany šikmo vyhnuta, aby nutila proudící vzduch rotovat. Dvojitá spirála tvoří poměrně dlouhý válec, který přiléhá k pouzdru. Propojení mezi spirálami a jádrem tvoří radiálně vedené rovné vodiče.

Výhody oproti UF1:
přírůstek výkonu je znatelně větší, motor se ochotně vytáčí až téměř k původnímu maximu, těsně před ním dá však najevo, že i ta ochota má svoje meze a dál zvyšuje otáčky s přibližně původním výkonem.

Nevýhody proti UF1:
kromě o trochu pracnějšího držáku mě nic nenapadá

Závěr: předstih jsem přece jen o pár stupňů zvětšil, ale zřejmě bych mohl jít ještě dál. Jízda je vysloveně "příjemná", akcelerace dalo by se říci překvapivá - musím si hlídat, abych nevyrážel "jako magor". U tak lehkého auta se pochopitelně projeví každý přírůstek výkonu daleko výrazněji, než u auta "dospělého". O principu jsem se z UF2 nedozvěděl celkem nic nového, snad jenom to, že držák nemusí mít tvar spirály. Tímto typem by tedy vývoj mohl končit, ovšem potom bych se o principu zřejmě nedozvěděl až do smrti nic nového. Dostatek času o dovolené a snaha zjednodušit výrobu držáku způsobily, že jsem si zaznamenal několik různých dalších variant, u nichž je vždy "něco jinak", aby se dalo vyzkoušet, co tam je a co není nutné, případně co má na co vliv a jaký.

Jak praví Shakespeare v Macbethovi: "Duchů, jež vyvolals, nemůžeš se zbýti!"


Dr.Ont Geront Senilisimus/GeroDront/DeGe
Uživatelský avatar
poota
Zasloužilý člen
Příspěvky: 5830
Registrován: stř 26 zář 2007 22:23
Bydliště: Praha
Dal: 1692 poděkování
Dostal: 2418 poděkování

UF3

Příspěvek od poota »

Zmínil jsem kdesi letmo, že jsem přes dovolenou byl obdařen nápady na ještě asi osm variant. Jednu z nich jsem, nejspíš pro její jednoduchost a eleganci, vybral k realizaci, čímž se stala třetí variantou. Takže tím se proláklo, že varianty budou číslované podle pořadí realizace a nikoli podle příbuznosti konstrukce.

UF2 mě sice plně uspokojila, ale přece jenom jsem měl dojem, že by bylo vhodné nějak zjednodušit výrobu držáku. Zkusil jsem to tedy opravdu radikálně, takže výroba držáku pro UF3 je zcela prosta jakýchkoli problémů, protože držák odpadá, tedy u UF3 vůbec není. Současně tím odpadla nutnost pevného dielektrika, které nahrazuje izolace drátu. Symetrické napájení obou větví zůstalo zachováno, ovšem s tím rozdílem, že větve nejsou napájeny nad okem, ale na koncích spirál, které tak nahrazují držák. Proud vzduchu již nepostupuje kolem celého spořiče od jednoho konce k druhému, ale jaksi odprostředka, tedy nabíhá na předěl mezi jádrem a spirálami, a od něj postupuje současně ke koncům spirál a také kolem jádra k oku. Rotace proudícího vzduchu se dociluje pomocí poměrně strmých spirál. Popis asi nedává dost přesnou představu, ale z obrázku by to mělo být každému jasné.

Výhody:
jediným potřebným materiálem je izolovaný měděný drát, na spořič dlouhý 25 cm s vnitřním průměrem pouzdra 4,5 cm je potřeba necelých 1,5 m drátu. Proti předchozím verzím je zde mnohem menší omezování průtoku vzduchu.

Nevýhody: nic mě nenapadá

Výroba:
ohnout drát v polovině kolem kulatiny o průměru asi 10 mm, zkroutit dostatečně dlouhé levotočivé jádro, rozvětvit a naohýbat vnější, opět levotočivé spirály tak, aby zvenku kryly jádro, jejich konce pak vytvarovat podle hrdla, na kterém budou přidržovány. Spořič zavést do pouzdra a i s pouzdrem navléct na hrdlo. Konce drátů jsou volné, k ničemu se nepřipojují.

Zkušenosti:
zatím jsou jen letmé, ale zdá se, že přírůstek výkonu je ještě nepatrně vyšší, motor jde ochotně do otáček a svou ochotu již před maximem neztrácí, dá se snadno i přetáčet. Při sešlápnutí pedálu ochotně akceleruje na novou rychlost, odpovídající sešlápnutí pedálu. Po dosažení této rychlosti je možné pedál vracet někdy až o čtvrtinu zdvihu, aniž by rychlost klesala - teprve s dalším povolováním pedálu se začíná rychlost snižovat.
UF_3.JPG
Předpokládám, že by bylo možné docílit i přímého snížení spotřeby mírným ochuzením směsi a zvětšením předstihu, pochopitelně s kontrolou výkonu na brzdě, což je ovšem mimo moje možnosti. U motorů s elektronickým řízením bohatosti směsi a případně i předstihu tedy může být úspora patrnější, než u Trabanta.

Nikde nedochází k přímému styku proudícího vzduchu s kovem vodiče, což by mohlo být určitou indicií při hledání principu, na kterém tento spořič vlastně funguje.

Zdravím - poota
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Dr.Ont Geront Senilisimus/GeroDront/DeGe
Uživatelský avatar
poota
Zasloužilý člen
Příspěvky: 5830
Registrován: stř 26 zář 2007 22:23
Bydliště: Praha
Dal: 1692 poděkování
Dostal: 2418 poděkování

částice v plynu

Příspěvek od poota »

Vyštrachal jsem kdesi, že nabitá částice, pohybující se v plynu zhruba kolmo přes magnetické siločáry, vytvoří vlastní magnetické pole, jehož siločáry jsou kolmé ke směru jejího pohybu a zároveň kolmé i k siločárám původního magnetického pole. Což způsobí odchýlení směru letu částice, které odchýlí i vybuzené siločáry, takže částice je nucena pohybovat se po kruhové či spirálové dráze. Zdá se mi to docela zajímavé, a kupodivu u toho ani nebylo napsáno, kdo na to přišel.

Další, co by mohlo nějak souviset.
Ionty v plynech, vystavené působení elektrických sil, jsou ve svém pohybu urychlovány a získávají energii, kterou mohou odevzdávat, též neutrálním molekulám, z nichž nárazem tvoří další ionty (nárazová ionizace). Za vyšších teplot se stále se zvyšující ionizací přechází plyn v plazmu.

Škoda přeškoda, že jsou to děje prostým neozbrojeným zrakem nespatřitedlné - poota


Dr.Ont Geront Senilisimus/GeroDront/DeGe
Uživatelský avatar
Palo
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4207
Registrován: úte 08 srp 2006 18:01
Bydliště: Brno
Dal: 41 poděkování
Dostal: 451 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Všechno se vším souvisí...

Příspěvek od Palo »

Když to tady tak pročítám, tak jste udělali vlastně něco, co funguje a nevíte jak... Něco lovíte z "okolí", nevíte co a přesto to funguje - údajně (chci říct já to nezkoušel). Uvažovali jste někdy nad tím, že by to mohlo mít něco společnýho s CloudBusterem či orgónem (myšleno životní energií)?
Zkuste do zařízení integrovat hliníkové špony v PE pryskyřici, plus i třeba křišťály - třeba válcovitě kolem drátů či "elektrických" ploch, nebo to integrovat jinak, dle svých nápadů...

Pokud to bude fungovat, můžete mít znatelný nárůst toho, co lovíte... Je to jen nápad...


Nemáme žádnou vládu, jen nepostižitelnou mafii.
Co si můžeš ověřit, si ověř. Ulhaných byznysmanů jsou hromady.
Uživatelský avatar
jeff
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1140
Registrován: pon 28 lis 2005 1:25
Bydliště: Praha
Dal: 33 poděkování
Dostal: 95 poděkování
Kontaktovat uživatele:

všechno se vším souvisí

Příspěvek od jeff »

Že se nakonec stejně všichni sejdeme u orgonu, jsem už tuším někde psal vloni. Jak postavit orgonový akumulátor a využít ho jako spořič psali kamarádi z Německa na cloudbuster foru taky minulý rok. Dneska tam už tohle téma není, nikdo tam nepřispíval a pokud není někde ve skryté části jejich fóra, zřejmě to tam usnulo. Původní myšlenka byla, aby orgonová energie nahradila palivo, podobně jako v Joes Cell, ale podle toho, co tam psali, dosáhli jen podobných výsledků, jako s klasickým Trkem, nebo teď nově s ofónem. Ofón je snad nejjednodušší řešení spořiče a že opravdu funguje jsme se sami přesvědčili tento týden, když jsme jeli do okolí Plzně za paní léčitelkou. Udělali jsme to hodně narychlo, jak píše Poota, vzali jsme 1,5m drátu průměru asi 1,2mm, naohýbali a stočili podle návodu, napasovali do vzduchové hadice a jeli. Stará Felda jela jako za mlada, měla dobrý tah ve všech otáčkách a že to kolega kalil 140 - 150km/hod, jsme měli spotřebu 6l na sto. Kolega teď nedá na ofóna dopustit.

Jeff


Návštěvník

Re: všechno se vším souvisí

Příspěvek od Návštěvník »

jeff píše:Že se nakonec stejně všichni sejdeme u orgonu, jsem už tuším někde psal vloni. Jak postavit orgonový akumulátor a využít ho jako spořič psali kamarádi z Německa na cloudbuster foru taky minulý rok. Dneska tam už tohle téma není, nikdo tam nepřispíval a pokud není někde ve skryté části jejich fóra, zřejmě to tam usnulo. Původní myšlenka byla, aby orgonová energie nahradila palivo, podobně jako v Joes Cell, ale podle toho, co tam psali, dosáhli jen podobných výsledků, jako s klasickým Trkem, nebo teď nově s ofónem. Ofón je snad nejjednodušší řešení spořiče a že opravdu funguje jsme se sami přesvědčili tento týden, když jsme jeli do okolí Plzně za paní léčitelkou. Udělali jsme to hodně narychlo, jak píše Poota, vzali jsme 1,5m drátu průměru asi 1,2mm, naohýbali a stočili podle návodu, napasovali do vzduchové hadice a jeli. Stará Felda jela jako za mlada, měla dobrý tah ve všech otáčkách a že to kolega kalil 140 - 150km/hod, jsme měli spotřebu 6l na sto. Kolega teď nedá na ofóna dopustit.

Jeff
Proč se nesnažit nejdříve pochopit funkci spirály v rychle proudícím vzduchu? Nejde nakonec jenom o roztočení proudu vzduchu a snížení třecích odporů potrubí?
P.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Návštěvník

Re: všechno se vším souvisí

Příspěvek od Návštěvník »

Ještě obrázek. Po kliknutí by se měl "rozběhnout".
P.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Uživatelský avatar
poota
Zasloužilý člen
Příspěvky: 5830
Registrován: stř 26 zář 2007 22:23
Bydliště: Praha
Dal: 1692 poděkování
Dostal: 2418 poděkování

Re: všechno se vším souvisí

Příspěvek od poota »

Anonymous píše: Proč se nesnažit nejdříve pochopit funkci spirály v rychle proudícím vzduchu? Nejde nakonec jenom o roztočení proudu vzduchu a snížení třecích odporů potrubí?
P.
S roztáčením vzduchu v sacím potrubí jsem dělal dostatek různých pokusů již v dobách mého mládí, ale fungovalo to jinak než kterékoli UF-ko. Takže setrvávám v názoru, že pouhým docílením rotace vzduchu či směsi, se tentýž účinek nedocílí. Navíc ve variantě UF1 se vzduch vůbec neroztáčel a přesto bylo docíleno téhož efektu. Rotace vzduchu je pochopitelně vítaná, ale jedná se o jiný základní princip.
Zdravím - poota


Dr.Ont Geront Senilisimus/GeroDront/DeGe
1220
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1719
Registrován: úte 09 led 2007 12:49
Bydliště: Praha
Dal: 1 poděkování
Dostal: 20 poděkování
Kontaktovat uživatele:

fotky zrůdy

Příspěvek od 1220 »

Dnes je mi jasný, že drát měl být poloviční průřez tak cca 1 mm 2 :bhead:
Biju se sám ....... :oops:
KDR
:idea:
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


1220
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1719
Registrován: úte 09 led 2007 12:49
Bydliště: Praha
Dal: 1 poděkování
Dostal: 20 poděkování
Kontaktovat uživatele:

úspora

Příspěvek od 1220 »

zatím cca 0.5 l
K.


Uživatelský avatar
poota
Zasloužilý člen
Příspěvky: 5830
Registrován: stř 26 zář 2007 22:23
Bydliště: Praha
Dal: 1692 poděkování
Dostal: 2418 poděkování

Re: úspora

Příspěvek od poota »

Karel DR píše:zatím cca 0.5 l
K.
Půllitr dobrej, ne? Mám pocit, že síla toho drátu o účinnosti nerozhoduje (jako třeba čím tlustší, tím víc náboje), takže je lepší tenčí, který klade menší odpor vzduchu. Jenom musí být dost tvrdý, aby to motor "nevcuc". A ty vnější pružiny možná trochu strmější, ale to je jenom můj dojem, že to potom ten vzduch spíš navede do hladké rotace, než jen rozvíří tu okrajovou vrstvu.
Ještě dotaz: ta rozpěrka je jenom montážní přípravek, nebo tam zůstává? V tom případě by asi bylo dobré ji také zvrtulit. Nebo místo ní udělat jenom dva mírně šikmé žlábečky ze slabého plechu a přidržovat je se stran taky tou vnější hadicí.
Zdravím a dík za zkušenosti - poota


Dr.Ont Geront Senilisimus/GeroDront/DeGe
1220
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1719
Registrován: úte 09 led 2007 12:49
Bydliště: Praha
Dal: 1 poděkování
Dostal: 20 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Další poznatek

Příspěvek od 1220 »

Včera večer : jelo to jako bez ucpání sání úplně suprově. Byla totiž změna počasí byl vlhčí vzduch.
Jinak si myslím to samé o větším stoupání vnější spirály: mělo by být skutečně menší.
Ta rozpěrka tam zůstala, takže časem to překopu na vrtulku , ale zatím nechám tak. Momentálně nic dalšího dělat nebudu, ale napadnul mně samozřejmě mlhovač do vsání a svícení UV ledkama. Bohužel musím být úplně jinde ..... např na veletrhu v Brně ve středu...........
KDR
spořící dront
:hip:


pepe
Zasloužilý člen
Příspěvky: 693
Registrován: ned 21 říj 2007 23:50

Re: Další poznatek

Příspěvek od pepe »

Karel DR píše:... např na veletrhu v Brně ve středu...
Musím uznať , je to pekná ,,rukavica". Žeby ju pár ludí z fóra zdvihlo ? Pepe


Dobrý karbaník vie , že aj oko je možné prebiť .
felda
Zasloužilý člen
Příspěvky: 285
Registrován: čtv 22 čer 2006 21:04
Bydliště: Všenory
Dal: 94 poděkování
Dostal: 175 poděkování

uf-ko

Příspěvek od felda »

zdravím tě a vás ,tady
já jsem do sání tedy nic nedával, mám jen suché trko a spoří to taky - princip asi stejný ?

ale tu tvoji spirálu do sání dám v sobotu.....


felda
Uživatelský avatar
laik
Zasloužilý člen
Příspěvky: 858
Registrován: sob 23 úno 2008 21:41
Bydliště: Brno
Dal: 36 poděkování
Dostal: 43 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Teorie podle laika......

Příspěvek od laik »

O víkendu sem uklízel cívku z bývalího trafa ,jejiž drát požívá žena na zahradní učely......a tak i mě v tu chvíli napadlo si vyzkoušet namotat Ufko...a jak se mě to tak třepotalo v ruce mě to připadlo podobný něčemu jako ladička nebo tak něco....a tak sem si do toho zkoušel tˇukat šroubovákem a ono to pěkně rezonovalo....bude vám to připadat hodně laický ,ale za ty konce co to připevnujete k trubce sání sem si to dal do zubu abych líp cítil to rezonování......tukal sem lehonce do spirály a jádro se i po sebemenším záchvěvu dost rozkmitalo dokonce i po zvuku ommmm a to pěkně jak to napsat ..harmonicky....víc harmonicky rezonovala ta dvojitá spirála motaná celá dvojitě (na obr.ta levá),ta rozdvojená jak to máte vy se chvěla tak nějak chaoticky.....no k mojí laické teorii .....když to je tím koncem připevněno k nějaké části motoru tak to rezonuje stejně jak motor (a stejně jak palivo který je v nádrži a trubkách) a nasávaný vzduch to teda dostává do stejné rezonance jako palivo a pak se to k sobě líp váže a stejně rezonující motor tu směs líp spálí........chápete jak to myslím že???...........

ps. ...a takhle ještě třeba do oka toho jádra umístit nějakej ten malej krystal kterej bude taky rezonovat.........hmmm

a ...hele chlapy ,možná vám celí to moje pojednání připadne směšný ,ale prostě je to jen taková věc ,myšlenka ,co mě tak sama vpadla za jednoho pěknýho nedělního odpoledne do hlavy...... :idea:
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Jsem svobodný, protože dělám to co chci a ne to co musím......
Odpovědět

Zpět na „Stavebnice“