stirling - původní vlákno, necenzurováno

Moderátor: JiMi

Odpovědět
ovčák
Stálý člen
Příspěvky: 35
Registrován: pát 23 lis 2007 1:23

stirling - původní vlákno, necenzurováno

Příspěvek od ovčák »

Vlákno čisté, pouze odstraněna spousta prázdných příspěvků. 29.6.2012 SDK

není to volná energie, ale snad to někoho nerozčílí. pojďme diskutovat o stirlingu, jako o nejvhodnějším prostředku výměny tepla za točiví moment, případně za el en. jak petr111 naznačil, tak běžný motor není dost dobrý. lepší je kompresor. dle mého véčko. jeden válec intensivně chladit a druhý zabořit hlavou do topeniště. teplosměnný plyn helium nebo vodík .co?


NEJHORŠÍ JSOU DOMNĚNKY.A TAKY NASRANÝ LIDI.
ovčák
Stálý člen
Příspěvky: 35
Registrován: pát 23 lis 2007 1:23

Příspěvek od ovčák »

točiví moment nefunguje. pouze točivý něco roztočí.....


NEJHORŠÍ JSOU DOMNĚNKY.A TAKY NASRANÝ LIDI.
JiMi
Zasloužilý člen
Příspěvky: 436
Registrován: stř 05 pro 2007 16:17
Bydliště: ta jižní morava

Mám dotaz

Příspěvek od JiMi »

Kdysi kdesi jsem natrefil na zmínku o jakémsi veletrhu, kde se prezentoval myslím že rakouský výrobce stirlingu pro domácí užití, s el.výkonem cca 1,5 kW. Pak v nadřízeném vláknu Ovčák zmínil že koupí stirling v rakousku, no a světe div se, teď když to chci nemůžu najít ani škrábanec. No a ke všemu, přijel na víkend kluk (žije v Rakousku a dělá nákupčího pro nějaký AUDI servis), tak jsem ho chtěl zaúkolovat, ať poshání co by se dalo, že bysme si to, aý přijede na vánoce, přeložili pod stromečkem. A teď nevím, kam ho mám nasměrovat. Pokud máte někdo název konkrétní firmy, hoďte to sem, prosím.
Dík


JiMi
Zasloužilý člen
Příspěvky: 436
Registrován: stř 05 pro 2007 16:17
Bydliště: ta jižní morava

Můj pohled na stirling

Příspěvek od JiMi »

Můžu si dovolit chvilku spisovat, neb zatímco žena v práci jest, odškrtl jsem na lednici dva řádky z úkolovníku, takže mám pro tento týden s domácími pracemi vystaráno a můžu se věnovat srdcařským věcem.
Tedy, o stirlingu jsem se poprvé dověděl někdy před 7 lety. Nevím proč, nám na vejšce o takovém strojku nic neřekli... prostě neřekli. Od prvního momentu, co jsem snad pochopil princip, se mi to zalíbilo a to ne jen z důvodu NICE TO HAVE, ale hlavně proto, že si myslím, že princip výměny tepla je nejzákladnější v celém vesmíru, nejjednodušší, nejsnáze aplikovatelný, univerzálně platný. A právě ta představa, že vyrobíte strojek, nějakou uzavřenou soustavu, věc bez života, dva konce umístíte do prostředí s tepelným spádem a voala, máme tu pohyb a pohyb=život.
Tak nějak mě to chytlo.
Potom krátké zastaveníčko s tepelnými čerpadly, někdy v té době jsem začal i coby anonym sledovat toto fórum, abych zjistil, že podobně (a někdy i mnohem více) postižených je mnoho (i když z pohledu celkové populace bezvýznamná kapka). Pak jsem nějak chtěl zkombinovat stirling s tepelným čerpadlem, což mne drží doteď, ale jako první krok je potřeba mít funkční prototyp právě stirlinga. No a stalo se, že jsem zjistil, že to bude stát šílený love, hotová řešení prakticky neexistují a pokud ano, tak při cenách >10.000 EUR/kW je to úplně jedno. Takže Jiřiku, máš sice ve sklepě dílničku na dřevo, ale trocha těch kovů taky zvládneš, HUŠ do sklepa a něco vymysli.
No, dobrý. Po té, co jsem ve sklepě uklidil a vrátil se domů jsem zjistil, že člověk sám (ale úplně sám) toho moc v životě nevymyslí. Prostě nějaká ta interakce s okolím, ať už poučení z historického vývoje, či obyčejné víc hlav, víc ví, tudy vede má cesta.
Mé nejbližší okolí se ukázalo pro diskuzi na téma energií nepoužitelné, nebo v nejlepším případě sympatizující. Pro nemlčící vetšinu jsem však pouze podivín nebo prostě takovej nějakej divnej. Ale i tak jsem na internetu seznámil se všemi dostupnými konstrukcemi stirlingů, stáhl jsem si z VÚT skripta k termomechanice, sbírku úloh,... No, vyšlo mi, že není nereálné si kýžené zařízení spíchnout svépomocí. Ano, jak psal Petr111 v nadřízeném vláknu, prvotní snaha využít nějaký již známý princip (alfa,beta,gama) vedla alespoň u mě, k nedostižným materiálovým a konstrukčním potřebám. Tam se zrodila myšlenka částečně využít konstrukce spalovacích motorů. Toliko historie a dál budu pokračovat již ze současnosti.


Uživatelský avatar
nanopile
Stálý člen
Příspěvky: 95
Registrován: pon 05 úno 2007 23:03
Bydliště: Martin

Příspěvek od nanopile »

Stirling je riešenie pre nezávislosť. Preto tá cena. Ja kúrim drevosplyňovacím kotlom v zime v dome a v lete do bazénu. Zapojiť Stirling do sústavy je nanajvýš žiadúce. Vyrobiť ho na kolene je fantasmagória. Počkám až ho budú dodávať číňania za facku. Nebude to dlho trvať.


JiMi
Zasloužilý člen
Příspěvky: 436
Registrován: stř 05 pro 2007 16:17
Bydliště: ta jižní morava

Proč chci zneužít blok spalovacího motoru ?

Příspěvek od JiMi »

V nadřízeném vláknu Petr111 zmiňoval, že mám využít nejlépe nějaké osvědčené řešení, buďto klasické V-alfa, nebo jak píšou Whispergen-áci double-acting nevím co. Nedělám si iluze. Pokud se dívám na zřídka reprodukované geneze vývoje, je tam vždycky pár věcí až do očí bijících: vysoké teploty na teplé straně => náročné materiály, exotický pracovní plyn => drahý provoz (H2 i nebezpečný), nějaký rádoby chytrý konstrukční mechanismus, který vždycky překonává všechno doposud vymyšlené a výsledek ? Neskutečně drahý vývoj, neověřené a nespecifikované provozní náklady, neověřená a nespecifikovaná životnost. A v konečném důsledku málokterý bazmek dosáhne teoretické účinnosti Carnotova cyklu ( % = (T - To)/T ) . No a selský mi říká: opravdu jsou náklady na vývoj takovýchto zařízení smysluplně využity ? Neleží jako obvykle jednoduché řešení třeba každému pod nosem ? Třeba nemá takovou účinnost, ale láce a návratnost jednoduchých řešení si už mnohokrát prosadili cestu mezi lid. Například vytápění bytu můžu řešit ultramoderním pyrolýzním kotlem s několika výměníky, zásobníky a sofistikovanou elektronikou NEBO teplovzdušnou krbovou vložkou. Výsledkem je to stejné. Teplý vzduch, sice s nižší efektivitou, ale co ten provoz ? Vztahy mezi životností a počtem součástí daného zařízení jistě všichni alespoň tušíte. Nakonec žádný i ten nejblbější kotel se většinou nedožije dvacátých narozenin bez generálky nebo výměny. Zato kachláky.... Takhle mě to prostě směřuje. No a jestliže se v konstrukcích stirlingů vyskytuje pojem pracovní píst, nejdostupnější pro mě je pracovní píst ze spalovacího motoru. Má vyřešeno uložení, převod na klikovku... bohužel i mnoho jiných neduhů, které stirling nepotřebuje, ale zato ta láce.
No tak se stalo, že jsem za 1000 Kč zakoupil celý motor ze Š120, dopravil jej do svého sklípku a dva měsíce jsem se věnoval odstrojení a odmašlení všeho nepotřebného balastu. Postupně dovybavuji dílnu různým nářadím, teď konkrétně chlaďařským a měďařským náčiním. Když jsem u té ceny, tak samozřejmě jako správný Hujer si vedu EXCELovskou tabulku, kam zanáším všechny produktivní a neproduktivní časy a peníze. Při rozborce motoru jsem samozřejmě přišel na problém tlakové skříně, který zmiňoval Petr111, ale snad to budu moct odložit, jak poznáte časem. Takže teď vám poskytnu náhled na torzo motoru připraveného k přepracování, zatím to je jen kus hliníku, ale jako základ mi to zatím stačí. V příštím příspěvku rozeberu první problém, na který jsem narazil při plánované přestavbě, popíšu i jak ho chci řešit a pak se nejspíš dočkám první salvy reakcí, a to je přesně to co očekávám. Takže pokud toto téma zajímá více lidí, jen dobře pro mě.
Zatím teplu zdar.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


JiMi
Zasloužilý člen
Příspěvky: 436
Registrován: stř 05 pro 2007 16:17
Bydliště: ta jižní morava

2nanopile

Příspěvek od JiMi »

Já bych si taky přál, aby někdo vyráběl zařízení o jaké se tady snažíme v milionových sériích a za pusu. Ale mám pro pozitivní přesvědčení jedno velké ALE. Nechci tady vyvolávat bezvýznamnou výměnu nic neřešících názorů, jen mám prostě to své velké ALE.
Jak sám píšeš, je stirling řešení pro nezávislost. Princip je znám od roku 1816 (už skoro 200 let, než to páter patentoval, tak si s tím určitě hrál), a sleduj, v dobách izolovaných industriálních ostrovů se rozšířil odpovídajícím způsobem, čerpadla, pohony, dokonce i chlazení (paralela izolovaných fabrik a samostatnosti je snad zřejmá). Nástup průmyslové revoluce na začátku 20. století, zvětšování ostrovů až se posléze slily v pevninu, kterou zoveme společnosti. A nad společnostmi je další společnost kterou zoveme stát. A hle, stirling zmizel ze světa a není nikdo schopen jej vyrobit. Nemyslím si, že by to bylo kvůli účinnosti. Ta je zhruba pořád stejná a ještě k tomu omezená shora a my jej objevujeme a znovu vynalézáme. A máme je, SOLO, HOVAL, WHISPERGEN, SOLAR DISH, TEDOM ?? A ejhle byť mohou fungovat prakticky nezávisle, společnost ti pořizovací cenou nebo právními omezeními nebo zdaněním závislost naordinuje. Takže možná ano, možná opravdu budou číňani sekat 2kW stirlingy po milionech kusů, ale nemyslím si že až se tak stane, se staneme nezávislými. Ono i komunisti žijí z vykořisťování člověka člověkem, takže si nemyslím, že zrovna čína by umožnila nekontrolovaný rozvoj energetické nezávislosti. To je sebevražda pro každou společnost. Odtud tedy pro mne pramení přesvědčení, že pokud se chceš stát nezávislým, musíš tak učinit individuálně, nezávisle na okolí-společnosti. No a mojí jedinou šancí je to udělat a stihnout nejlépe ještě za mého života, ideálně tak, abych si výsledků nezávislosti ještě trošku užil. Jinak je to pro mě celkem k ničemu. A uznej, že čekání na čínskou masovou výrobu zařízení produkujících nezávislost je při mém způsobu myšlení dost mimo mísu. Já si prostě budu hrát a pokud to vyjde, budu pro sebe svým způsobem odměněn. Nečekám, že budu číňanem masově produkujícím tato zařízení, ani nečekám, že se dožiju masového využívání takovýchto zařízení. S nezávislostí jedinců podle skončí život tak, jak jej známe. A koneckonců, v jinačím světě, než ve světě závislostí ani žít neumím. Jen by pro mne teď bylo trošku výhodné užít si právě energetické nezávislosti.
A to jsem chtěl říct jednou větou....


Uživatelský avatar
nanopile
Stálý člen
Příspěvky: 95
Registrován: pon 05 úno 2007 23:03
Bydliště: Martin

Příspěvek od nanopile »

Pyrolytický kotol nepotrebuje žiadne výmenníky a zásobníky naviac v porovnaní z klasickým kotlom. Ale účinnosť je dvojnásobná proti klasike. A dreva tiež nie je nazvyš a ani jeho cena neklesá. Ale Stirling nevyrábam preto lebo na to nemám čas ani tech. zázemie. Len som chcel povedať, že jeho využitie by som vedel hneď zrealizovať. Motor zo škodovky nepovažujem za riešenie. Treba k nemu toľko vecí ešte vyrobiť, že ho asi zahodíš.


Uživatelský avatar
la
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1854
Registrován: úte 06 úno 2007 19:04
Bydliště: Brno
Dal: 763 poděkování
Dostal: 238 poděkování

Jimi

Příspěvek od la »

Zdravím.Může to fungovat ,když se ti podaří vyřešit natočení pohonu přeháněče o úhel 90 stupňů .http://mve.energetika.cz/uvod/stirling.htm


JiMi
Zasloužilý člen
Příspěvky: 436
Registrován: stř 05 pro 2007 16:17
Bydliště: ta jižní morava

Co od něj chci...

Příspěvek od JiMi »

Jak několikrát zmínil Petr111, každý projekt má mít zadání a metodiku kontroly, zda vstupních požadavků bylo dosaženo. Takže, jsa v praxi jeden čas i projektovým manažerem, i já jsem si stanovil, co vlastně od svého strojku chci:
- pracovní médium vzduch, není potřeba řešit bezpečnost a nákup media
- v první fázi nebude medium tlakované, čímž se první konstrukční kroky výrazně zjednoduší a zlevní
- výsledný stroj by měl být nízkootáčkový a v okolí středního generovaného výkonu dostatečně tvrdý (počítám s výraznými převody do rychla, za kterými teprve bude generátor.
- výstupní výkon v první verzi není priorita, už samotný chod je důsledkem generovaného výkonu
- počítat s teplotním spádem do 100°, jednoduché konstrukce, běžné materiály (teoretická účinnost pří spádu 90°-10° je krásných 28,2%)
- od prvopočátku počítat s možností měření co nejvíce parametrů (tady se to mlátí s penězy).

No a proč jsem si vybral spalovací motor jako základ konstrukce ?
- jelikož to chci honit vzduchem, vychází mi větší objemy pracovních prostor, čemuž 3 dcl pracovního prostoru odpovídají
- každé pokročilejší řešení využívá víceválcové technologie, pro zajištění stability (pevnosti) otáček bez nutnosti velkých setrvačníků
- pokud chci na jednom prototypu laborovat s výstupním výkonem, měla by být konstrukce od začátku raději předimenzovaná, čemuž 50kW na klice motoru odpovídá
- chci najít reprodukovatelné řešení, natolik jednoduché, aby šlo sestavit s minimálními vedlejšími náklady a s pokud možno běžným dílenským vybavením. Proto mi příjde řešení známých nedokonalostí starého spalovacího motoru jednodušší, než laboratorně přesné nové konstrukce s neznámými vlastnostmi.
- našel bych důvodů ještě pár, ale většinou už souvisí s plánovaným řešením, protože jsem nad tím už dlouho přemýšlel, takže ty nejdou uvádět předprojektové fázi návrhu, takže to možná stačí i takto
- no a ještě jeden ne nepodstatný: nevyčerpatelná základna, jeden krach nebo ideově blbé řešení mě nepoloží
- a ještě jeden, motorářská komunita je mnohem širší a dřív se doberu nějakého řešení s pomocí okolí, které rozumí motorům, ale ne termomechanice.

No a úplně na konec, ta podoba těch klik....
Vím že jsem si touto první volbou dost problémů asi přidělal, ale co, vlak se už rozjel.


Uživatelský avatar
Ilem
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3119
Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
Bydliště: Hradec Králové
Dal: 71 poděkování
Dostal: 349 poděkování
Kontaktovat uživatele:

úvaha

Příspěvek od Ilem »

Již nějakou dobu vás sleduju, ale už mi to nedalo, a mám potřebu se vložit. Taky jsem o tom kdysi uvažoval. Spalovací motor - proč ne - jednoduché řešení - všechno tam je. Takže pro jednoduchost v prvním přiblížení dva stejné motory - pro začátek jednoválce spojené hřídelí pootočenou o 90 st. a trubkou třeba místo svíčky. Jeden motor v teple, druhý v zimě. No a když to půjde s jednoválcema proč ne 4válce - třeba ze škodovky a propojit jen trubkou příslušné válce (+ ta hřídel - bez ní se to neobejde). JiMi sežeň ještě jeden, ušetříš si spoustu starostí.
Pro inspiraci: http://stirling.xf.cz/index1.htm
Samosebou ty trubky musí být dobře izolované, jinak to moc nepojede.


"Dum spiro spero"
Ciceron
ovčák
Stálý člen
Příspěvky: 35
Registrován: pát 23 lis 2007 1:23

omm mani padme hum

Příspěvek od ovčák »

tak tohle se mi líbí, páč tomu hovím. omlouvám se předem za plakání na špatným hrobě,ale o stirlingu jinde nepokecám. to, že si stirling v solu nekoupím, to jsem sai nepsal. jednak vůbec není na biomasu a jednak je vše tenkostěné, žáru neodolné a vytvořené na pohon plynem. není to nic jiného, než další podvod s čerpáním evropských peněz. a to nejdůležitější, chtějí moc.pokud tedy vynechám ideu, proč to dělat, tak musím o principu. jde zde o rozdíl teplot. co nejvíc a nejrychleji ohřát a co nejvíc a nejrychleji zchladit. rozdíl 150 grádů je nejlepší, může i víc. rozhodně čím víc, tím líp. a chlazení nemusí být vodou, ale lze využít absorpční systém a chladit třeba mrazem....jde o to, že já nechci vyrábět stirling o nějaké kilowatě nepo pěti. já chci 30 a víc. v el en. fakt je jeden. o stirlingách bylo ještě před rokem kopce informací a nyní najdete jen hračky. teplosměnný plyn je daný požadovanými vlastnostmi. vodík a helium.... proč asi....bez nich , pouze se vzduchem to je poloviční účinost. běžný spalovací motor přežije na hlavě tak 300 grádů. jasný je, že pomůže chladič oleje a dobrý mazivo. klika už může hudlat ve standartních teplotách. jen ta palice bude fakt horká. aby bylo hodně tepla a plyn se co nejvíc roztáhnul. mozná bude problém s těsněním, ale to se dá řešit, stejně jako úprava pístu. na druhé sraně bude plyn co nejvíce ochlazen a obdařen husí kůží. fantazii se meze nekladou. to jsou přátelé požadavky, které nutno brát v potaz.je naprosto jasný, že klidně můžem diskutovat o úpravě té škodárny. nejsem proti a naopak velice moc fandím každému počinu.a každého, kdo s něčím začal si hluboce vážím. uvažoval jsem původně o dvou motorech škoda, spřažených mechanicky dohromady a jeden teplej a druhej chlazenej. to mražení neberte vážně, to je moje úchylka. touha po dokonalosti.vemte pet lahev, strčte do trouby, ohřejte tak na 70 stpňů a pak ji zaštoubujte zátkou a vražte do mražáku.pak na ni mrkněte. helium a vodík tohle umí několikrát líp. ale vzduch je pro začátek taky dobrej. tak pánové, nyní bychom měli pohledat na netu nějaký odkazy a navzájem se obohatit.


NEJHORŠÍ JSOU DOMNĚNKY.A TAKY NASRANÝ LIDI.
ovčák
Stálý člen
Příspěvky: 35
Registrován: pát 23 lis 2007 1:23

Příspěvek od ovčák »

odpovím ti hned,.30kw ti dá chleba a v kogeneraci si doma zatopíš. do auta stirling ani omylem. nic hlubšího tam není.


NEJHORŠÍ JSOU DOMNĚNKY.A TAKY NASRANÝ LIDI.
jára ovčák svitavy

Příspěvek od jára ovčák svitavy »

stirling je dobrý nápad. taky po něm jdu. jako svobodomyslným vám předkládám toto, i když to sem nepatří. mnozí budou kkoktat........http://video.google.com/videoplay?docid ... 7122535204


JiMi
Zasloužilý člen
Příspěvky: 436
Registrován: stř 05 pro 2007 16:17
Bydliště: ta jižní morava

KWB

Příspěvek od JiMi »

Díky, za ty odkazy na kluky rakouský. A jak se mi opět potvrdilo, německý patriotismus jde tak daleko, že se nenamáhají s anglickou verzí vlastních stránek (samozřejmě že ne všichni, jsou i vyjímky). Takže si je vysosnu a o vánocích budu s klukem hledat vhodná česká slova pro německé čistonosoplenky.


Odpovědět

Zpět na „Přestavba motoru Š120 na stirling“