Pego a P205

Spořiče a další úpravy.

Moderátor: Pego

Uživatelský avatar
Pego
Zasloužilý člen
Příspěvky: 612
Registrován: sob 05 dub 2008 19:46
Dal: 29 poděkování
Dostal: 19 poděkování

Pego a P205

Příspěvek od Pego »

[Pego 2.3.2012 Moje pokusnictvi benzinovym Peugeotem. Dnes uz rezavi na dvore...]

Tady bych se rad podelil o skusenosti s mym dnes 20-ti letym P205 1360 ccm 316 000 km 4-taktnim motorem.

Byla to pro mne nouzova koupa (nabourane Fiat Ritmo diesel) koncem 1997. Auto bylo jemne bourane, ale spravene hezky. Motoricky uplne naprd - spotreba na prvni nadrz byla pres 10L/100km a to me nakoplo abych se zacal venovat podrobneji spusobum setreni...

Zde je spotreba uvadena vyrobcem http://www.upramene.cz/forum/album_pic.php?pic_id=232

Toz musim letet - pozdejs doplnim jak se se dostal az na dnesni 5,8-6,0L/100km s perfektne cistym motorem, lepsim vykonem a autem, ktere rocen nabeha kolem 30 000km bez nejmensiho zavahani den co den.

Pego

Tak pisi dal pri jidle:

Dva uhlavni nepratele - Lambda/TPS senzor (a to jich este u novejch aut mate vice)

Prvni bylo studovat studovat studovat. Mam za sebou strojarinu, ale do detajluu sem spalovaci motory a hlavne elektronicke rizeni (ECU) neznal.

Taky mnoha lidem dnes este nedojde, ze kdyz motor "parii", tak nedymy, ale spaluje skoro idealne - H2O a CO2 sou produkty idealniho spalovani te slozite smesi uhlovodikuu a primesii, kterym riikajii na pumpaach BENZIN.

Moje auto neparilo - ale proc? A proc tak mnoho zral docela maly 60-konovy 1,4 litrovy motor? Tak sem navstivil par kamaradu, ziskal par odkazu na web (hlavne ruskej) a zacal studovat. A zjistil sem, ze moje auto ma vlastne hybrid mezi karburatorem a vstrikovanim - Solex - elektronicky rizeny "karburator". Joo, pro ty co je znali, je to ta chobotnice s tisic hodickama (viz. foto "Tesno pod kapotou" v me galerii http://www.upramene.cz/forum/album_pers ... ser_id=667).

A tahle chobotnice delala neco nespravne - jasny bylo, ze moc ridka smes to nebude, to by zralo miin, takze asi bude kuuli necemu mooc sytaa smes. Po nastudovani zapojeni karburatoru (vono karburator je to jenom pro volnobeh, jinak vstrikovani 2-ma tryskama...) sem jej rovnou otevrel, vycistil - proveril nastaveni vysky plovaku, kontakty atd. K memu velikemu prekvapeni mu po slozeni nezustal zaadnej sroubek! - Prokletii francouzi - jak se pak nasinec dostane k nahradniim diiluum??? ;)

Jo smes byla i tak moc syta a spotreba padla jenom na 9,6L... Takze daal - co se jeste podili na rizeni spotreby - a jo, "Lambda sonda".
Ta byla pri oprave bouracky predchozim majitelem odpojena a zapojena bez kontaktu signalu... ejhle. -->Jeden kontakt a spotreba klesla na 7,2L/100km coz bylo stale moc, ale uz bliz udavane spotrebe mix. 6,8L/100km...

Lambda sonda - kontakty: 3 / 4 / 5, 2x vyhrivani sondy - funguje a dava signal jenom pres 600C, vystup sondy 0V-1V, idealni smes 0,45-0,5V (dle vyrobce, 0V-prilis ridka smes - hrozi poskozeni motoru, 1V - prilis syta smes - max. akcelerace/stlaceni plynu.

Takze sem motor dostal skoro uplne spet z OPEN LOOP do CLOSED LOOP.

Pro vysvetleni, OPEN LOOP znamena, ze elektronika (ECU) ignoruje jeden nobo vice senzoru, ktere povazuje za VADNE. V tomhle proklatem mode sice Ford Scorpio 2.9i 6-valec dokaze prezit i bez voleje a chladiicii vody skoro 24-hodin (a dovezt Vas tak k nejblizsimu servisu), ale jelikoz elektronika bezi v tzv. Safe mode, je vstrikovana ve vetsine pripadu vetsii mnozstvi paliva (a jen podle ulozenych tabulek) co ma za nasledek neumerne zvyseni spotreby - a snizeni poctu penez v kapse... :( :evil:

CLOSED LOOP - neboli uzavrena smycka vyjadruje regulaci se spetnou vazbou - v tomhle pripade se vstrikuje do motoru mnozstvi paliva poopravene o vysledek spalovani - signal lambda sondy. Taky se berou do uvahy teplota motoru/vzduchu, signaly MAP/MAF, TPS, Knock sensor atd (ovsem jen kdyz je nima vozidlo vybaveno...). Spalovani v tomhle rezimu je "nejlepsi*" a motor se tak neopotrebovava....

*je nejlepsi z hlediska pomeru VYKON/SPALINY - t.j. vecsinu casu bezi motor v idealni smesi 14,7:1 (pozor je to hmotnost vzduchu/hmotnost paliva, NE OBJEM). Min nez 14,7:1 je smes BOHATA, vice je smes CHUDA (vic vzduchu k rovnakemu mnozsti paliva).

Dalsi v rade by TPS senzor - (throttle position sensor) senzor udavajici
elektronice polohu (vymacknuti) plnynovehu pedalu (=otevreni skrtici klapky sani). Jelikoz ECU Solex pouziva jenom snimac otacek, lamdbu a TPS, odchylky v jeho signale znaci vyrazne zmeny v rizeni motoru. Sensor sem rozebral a vycistil, nastudoval jeho spravnou hodnotu pri volnobehu a plnem plynu - spravne osadil spatky a voila - spotreba 6,6 - 6,7L/100km. --> Jo, spravne, mirne niz jak udava vyrobce :)

TPS se mozno relativne jednoduse nastavit pomoci DMM - merime odpor/popr. napeti pri volnobehu a podle neho TPS natocime. Je to v podstate jenom vysoce kvalitni potenciometr pres ktery ECU pousti casto 5V a meri si vystup. 5V vetsinou znamena plny plyn, kolem 0,7V volnobeh. 3 kontakty: +(?)V od ECU, zem, vystup

Shrnu podstatne veci tykajici se vykonu/spotreby/zivotnosti auta (ja vim, ze je vsichni teoreticky ovladate, ale pro zacatecniky a "kaskadery" :) je shrnu podle dulezitosti:
1. Palivovy/vzduchovy filtr
2. Tesnost sani/tesnost vyfuku
3. Spravne fungujici sensory (vsechny!) Lambda/TPS/MAP/MAF. ***Kdyz nektery nefunguje jak ma - zaplati to vase kapsa, tak je nastavena vetsina elektronik***
4. Dostatek oleje/chladici vody

Muj dalsi krok byl - vedet/monitorovat co muj motor za behu dela. Nasel sem na netu planek O2/Lambda metru, napich signal ze sondy a nainstaloval do auta. (schema mam na jinem kompu, dodam do me foto galerie)

Pokr. priste! (ohrivani benzinu / magnety / vodni vstrikovani a jine exoticke pokusy)

Prijemny den a zdarne experimentovani preje,
Pego ;)
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil(a) Pego dne pon 29 čer 2009 9:40, celkem upraveno 9 x.


petr111

dík

Příspěvek od petr111 »

To je přesně to co tady na fóru chybí (na rozdíl od podobných fór v zahraničí), aplikované jednoduché věci - ověřené. Chytí se druhý, třetí, vymění se zkušenosti.....a jde to dopředu. Věci, který si může každý kutil udělat "na koleně".
Máš bod. :good:


Uživatelský avatar
Pego
Zasloužilý člen
Příspěvky: 612
Registrován: sob 05 dub 2008 19:46
Dal: 29 poděkování
Dostal: 19 poděkování

Re: dík

Příspěvek od Pego »

petr111 píše:To je přesně to co tady na fóru chybí (na rozdíl od podobných fór v zahraničí), apliované jednoduché věci - ověřené. Chytí se druhý, třetí, vymění se zkušenosti.....a jde to dopředu. Věci, který si může každý kutil udělat "na koleně".
Máš bod. :good:
Diik mooc! Taky to tak vidim, jenze dosud sem nemel s kym ty skusenosti vymenit - byl sem dlooho v cizine a amici maj vsichni uplne iny motory jak my... ne zeby horsi - ale hlavne vetsi a moc veci je stavanejch jenom do jiste kapacity motoru...

Pego


lajos
Zasloužilý člen
Příspěvky: 2444
Registrován: pát 25 lis 2005 14:32
Bydliště: Liberec
Dal: 471 poděkování
Dostal: 212 poděkování

Pego

Příspěvek od lajos »

Tak to asi budem spolupracovat, BX-u mám přesně stejný motor, fotku mám také v profilu i s vyvíječem. Jen ten jednobod vstřik mám již jednoduchý(si myslím). Mám také jen minimum senzorů.


Uživatelský avatar
Pego
Zasloužilý člen
Příspěvky: 612
Registrován: sob 05 dub 2008 19:46
Dal: 29 poděkování
Dostal: 19 poděkování

Re: Pego

Příspěvek od Pego »

lajos píše:Tak to asi budem spolupracovat, BX-u mám přesně stejný motor, fotku mám také v profilu i s vyvíječem. Jen ten jednobod vstřik mám již jednoduchý(si myslím). Mám také jen minimum senzorů.
;) moc rad!
Pego


lajos
Zasloužilý člen
Příspěvky: 2444
Registrován: pát 25 lis 2005 14:32
Bydliště: Liberec
Dal: 471 poděkování
Dostal: 212 poděkování

přerušovač

Příspěvek od lajos »

Ať to tady kvete, dávám obrázek zbastleného přerušovače pomocí stěračového motorku a detail kontaktu
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Uživatelský avatar
Pego
Zasloužilý člen
Příspěvky: 612
Registrován: sob 05 dub 2008 19:46
Dal: 29 poděkování
Dostal: 19 poděkování

Re: Uspora benzinu aneb 20-ti lety francouz

Příspěvek od Pego »

Hosi zlatii - diik moc za podporu. AKorat moc nestiihaam este mam dodelat naka PCcka, ale jak bude chvilinka, pokracujem.

:smoke: :good:
Pego ;)


Uživatelský avatar
Pego
Zasloužilý člen
Příspěvky: 612
Registrován: sob 05 dub 2008 19:46
Dal: 29 poděkování
Dostal: 19 poděkování

Uspora benzinu aneb 20-ti lety francouz - monitoring

Příspěvek od Pego »

Pego píše: Pokr. priste! (ohrivani benzinu / magnety / vodni vstrikovani a jine exoticke pokusy)
Toz zacneme tim sledovanim co nam ten motor vlastne delaa:
(Jednoduchy O2/Lambda metr me konstrukce, schemka z finske, dnez jiz neexistujici stranky)
http://www.geocities.com/pegoalf/tech/f ... 2meter.htm
(tiim asi castecne porusiim svoo anonymitu, co uz, ale nic novsi nemaam a tohle slape dodnes...)

Dalsi uzitecna vec je lehce sehnatelna v u.s. - tzv. Vakuum/Preassure Gauge, t.j. meric se stupnickou pro mereni jak vakuua tak pretlaku (pri turbo motorech). Da se sehnat taky neco jak vakuomer v me galerii http://www.upramene.cz/forum/album_pic.php?pic_id=204
Amici to taky prodavaj pro blbe lidi jako setric paliva - vysvetlim niiz...

Pri volnobehu je motor benzinovej dost dobraa pumpa - vyviji vakuum az do -0,8atm-0,9atm (tedy ten muj), pri otevreni klapky/pridani plynu vakuum poklesne a pri plnem plynu je u mne jen 0,1-0,2 vakua. Max. vakuum je pri deceleraci - napr. dolu s kopce - u mne az -0,9atm (-1atm je uplne vakuum).

Ti amice oznaci vakuomer stupnicii Economy - Standard - Power a sou to schopni prodavat za tisice.... jako setric paliva. Uzivatel skoro zjisti, ze se bez Power nedostane z krizovatky, ale to neva. Bussiness je bussiness...

Tento maly ukazovatel je take dobrou indikaci netesnosti v sacim potrubi, vynechavani svicky a pod. problemu s motorem - skoro vzdy se zmeni vakuum v sani.. pokles nebo prilis velka oscilace.

Na ty my stary strance navrchu najdete neco i vo PCV jar - byl to skusebne prototyp, pozdeji sem ho dal kamaradovi vyrobit z 316L a hezky velky... Vlastne sem dal udelat 2 - i pro kolegu, kteremu ovsem tak velkej nevesel pod narvanou kapotu vectry... Princip je velice podobny bubleru - privod ze skrine motoru je veden prakticky az na dno nadoby a jeji vystup je pri vrchu. Odsud spet na klasicke pripojeni puvodni hadice: http://www.geocities.com/pegoalf/tech/fuelsave/pcv.htm

Jak uz sem nekde spominal, tahle vecicka se mooc vosvedcila. Vsim sem si ze se v ni zachytava vsechen bordl, ktery by normalne presel spet do sani a zahazel nam svicky i vnitrek motoru. Obsah zde zachyceny nutno samozrejme z casu na cas vyprazdnit - proto kdyby ste to delali, nezapomenout vypousteci ventil (jak jaaa ...). To co vylijete treba odstranit jak stary olej - nikdy ne do kanalizace, je to cerna cernota a rezava hnedota, voda a skratka sajrat toxickej... Spotreba klesla jenom nepatrne na 6,3-6,5L/100km.

Nejakou tu zimu spatky se na netu vobjevila stranka (dnes jiz neexistujiici) pripisujici NdFeB magnetuum zazracne ucinky na uhlovodiky jak v tekutem, tak v plynnem stavu. Na toto tema je mozno naleznouti tak moooc patentuu, hlavne US.... Jelikoz sem se zabyval PC - zdroj NdFeB magnetu byl na svete..... (HDD, hlavne stare pod 1GB).

Autori stranky popisovali ruzne variace pro pouziti na plyn/benzin/diesel... Ja sem ty me umistil na gumove (pozor, na kovovem nefunguje) palivove potrubi, co nejbliz vstrikovani a nestihal se divit jak se zmenil pach vyfuku. Takhle povzbuzen sem s magnetama v ruznych variantach (pritahujici se, odpuzujici se, S-hadicka-S N-hadicka-N) nabehal nekolik nadrziiii. Skousel sem taky jak uvadii nekteree patenty magnetizovat vzduch pred filtre treba S a palivo N-hadicka-N. Autor uvadel lepsi spalovani paliva, co jsem tedy nepostreh...

Vysledek bych radej nerozebiral... Ale staci rici, ze je tam uz leeeeta nemaam. Spotreba kolisala do +/-, alebo pozitivni prinos to nebyl.

Moooc pozitivni vysledek prineslo vohrivani benzinu malym vymenikem - hlavne snizilo prakticky na nulu rozdil mezi letni a zimni spotreboo. Dalsi kamarat co dela do chlazeni dodal mekkou medenoo trubku co pasovala primo na gumenou hadicku benzinovou. Natocit par otocek kolem hadice vedouci do radiatora topeni (to je u mne nejkratsi a take prvne zehrity vokruh) bylo otazkou minut. Na to pak ta klasicka izolacni penova trubicka nebo radsi 2 a vsechno poistit dratkem (muj favorit pri rychlych resenich ;) a bylo hotovo.

- Pouzivam dodnes, i kdyz sem se chystal na vylepseni naakeho americkyho kolegu experimentatora, ktery sel este daal a benzin zhriva vod vyfuku na vic jak 150C. Muj vymenik dela max.80C ale to bohate staci, teplejsi benzin je lepe rozprasen ve vstrikovani a jak vime, pri 4000 otaackaach jen benzin v stavu plynnen v momente zazihu svicky stihne odevzdat svou energii valci a pomoct nam tak v ceste vpred *nebo taky vzad, kdyz za naama stooojii svekra*. Ten vostatnej benzinek, tedy nez ho stihne Flame front, mizi vyfukem a dohoriva kolem ventiluu a pak taky v katalyzatoru.... (jo to je dalsi zrout koni - u Scorpia byla ta jista verze motoru 2.9i V6 s katalyzatorem az vo 5 koni slabsi jak ta bez neho - pri 145HP). Spotreba 6L/100km

Za exoticky (a taky pro motor nebezpecny) povazuji take muj pokus s max. vykonem, kde jsem s 1360ccm motorkem prekonal v sprintu z 0 na 100km/h P205 GTI 1.6. Jednalo se o kombinaci prestaveni predstihu/vodni vstrikovani a posun TPS - ridsi smes. Sprint samozrejme mym vitezstviim neskoncil.... skoncil i prerazenym tesnenim pod hlavoo...

Po vymene tesneni nasledovalo vobdobi max. setreni. Me mysleni v te dobe vychazelo z nasl.: ECU napasuje pomer smesi na objem nasateho vzduchu (porovna signal z lambdy), toz kdyz co nejvic zavru skrtici klapku (sitic), bude vstrikovano vomnoho men paliva.... To taky do nejake myry zafungovalo a ja udelal par nadrzi se spotrebou pod 5,5L/100km. Problem byl, ze takhle zadusenej motor netahal (coz me votravovalo hlavne pri predbihani teh "pomalsich" aut) a tak sem to zrusil. I kdyz mohu rict, ze tankovat pri 860km bylo moc potesujici.... nadrz mam 50litruu a poslednich 1,5-2 uz motor nenatocite...

Toz hosi koncim, uz si nevidiim ani precist po sobe, tak zas priste - este pride na radu ionizace saciho vzduchu, zvysovani oktanu a jine lektvary pro vase auto, taky vodik v prvotni forme a spusoby jizdy, ktere nekdy usetrii viic jak nadupana a draha resenii...

Dobroo,
Pego
tedy noc!
Naposledy upravil(a) Pego dne čtv 10 dub 2008 12:00, celkem upraveno 2 x.


Uživatelský avatar
Pego
Zasloužilý člen
Příspěvky: 612
Registrován: sob 05 dub 2008 19:46
Dal: 29 poděkování
Dostal: 19 poděkování

monitoring vakuomer

Příspěvek od Pego »

zde kratke videjko vakuomeru zapojeneho na Y spojku do PCV (odvetrani skrine). Vsimnete si prosim poklesu vakua z 0,2 na 0,1 pri pridani plynu a jeho skoro okamzite dorovnani. Taky pri vyssich otackach zustava vakuum skoro stejne. Myslim, ze tohle je vhodny port na pripojeni vyvijece a tak sem ho tam take pripojil - vid. vlakno Ivanuv vyvijec + joe cell.

Do me gelerie sem pridal par fotek :) http://www.upramene.cz/forum/album_pers ... ser_id=667

Pego ;)
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil(a) Pego dne pát 16 kvě 2008 13:11, celkem upraveno 2 x.


Uživatelský avatar
Pego
Zasloužilý člen
Příspěvky: 612
Registrován: sob 05 dub 2008 19:46
Dal: 29 poděkování
Dostal: 19 poděkování

Magneticky filtr snizuje opatrebeni motoru

Příspěvek od Pego »

http://www.eurekamagazine.co.uk/article ... wear-.aspx

Puvodni link sem uz nenasel - bylo to testovano i u nas, merili se velikosti zachycenych castic a prislo se v podstate na to ze magneticke pole nachyta i mikrocastice jinak prechazejici - a kupodivu i oder kovu - castice Al (dnes bych rek, ze asi kvoli jejich naboji). Kdysi sem to prkladal do EN pro kolegy experimentatory, ale musel bych vyhrabat prastara cd-cka.

V pricipu byly magnety obloukoveho tvaru, ktery kopiroval tvar ol. filtru upevneny zvenci ol. filtru. Ja sem testoval zase jednou magnety z HDD (z PC). Nejakych par vymen oleje sem to tam vzdy dal spatky (na novy filtr), ale pri jedne vymene byly magnety vodhozeny spolu se starym filtrem a uz sem je tam nedal spatky... Dnes mi mihla vocima ta stranka nahoru a asi tam zas nejake uchytim.

Pego
Naposledy upravil(a) Pego dne čtv 10 dub 2008 11:16, celkem upraveno 1 x.


Uživatelský avatar
Pego
Zasloužilý člen
Příspěvky: 612
Registrován: sob 05 dub 2008 19:46
Dal: 29 poděkování
Dostal: 19 poděkování

Magnety na palivovem potrubi

Příspěvek od Pego »

Toz sem to preci jen vyhrabnul - este to je v archivu na :
http://fplreflib.findlay.co.uk/articles/923/Magnets.htm

Jak bylo receno predtim, magnety uz nepouzivaam. Nevidel sem prinos.

Pego


Uživatelský avatar
Pego
Zasloužilý člen
Příspěvky: 612
Registrován: sob 05 dub 2008 19:46
Dal: 29 poděkování
Dostal: 19 poděkování

Re: Magnety na palivovem potrubi

Příspěvek od Pego »

pepo.bn píše:Pego , zdravím Ťa . Dobre si to tu rozbehol :good: . PePo
Diky - asi prisla spravna doba ;)


sao
Zasloužilý člen
Příspěvky: 393
Registrován: sob 03 bře 2007 13:40
Bydliště: MORAVA
Dostal: 7 poděkování

dárek

Příspěvek od sao »

Indikátor činnosti Lambda-sondy
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Uživatelský avatar
Pego
Zasloužilý člen
Příspěvky: 612
Registrován: sob 05 dub 2008 19:46
Dal: 29 poděkování
Dostal: 19 poděkování

Re: dárek

Příspěvek od Pego »

sao píše:Indikátor činnosti Lambda-sondy
-->Dik, je to prakticky ta sama schema, ja sem ale "vodsunul" LEDky na druhy plosak a protoze mam radeji krivky ;) udelal sem z nich kruh.

Pego

PS prilozeno video lambda metru, Schematika od Sao je stejna jako moje realne zapojeni, takze sem tu starou smazal.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Anonymní

re :úspora

Příspěvek od Anonymní »

Ještě k Bishopovu aditivu-měkké hoření v oblasti ns/na rozdíl od2-3 ms/a
na otáčkoměru můžete mít klidně 7tis a nejde to do výfuku..

Podobne se u mne chovaj Somender Singh zarezy v squish zone spalovaciho prostoru hlavy valcu. I kdyz Peugeotek uz mel zaobleni spalovaciho prostoru a tedy dodatecna turbulence neni tak vyrazna jak treba u Mazdy, nebo motoru s plochym spalovacim prostorem (nad pistem). Pego


Odpovědět

Zpět na „Automobily“