Tady bych se rad podelil o skusenosti s mym dnes 20-ti letym P205 1360 ccm 316 000 km 4-taktnim motorem.
Byla to pro mne nouzova koupa (nabourane Fiat Ritmo diesel) koncem 1997. Auto bylo jemne bourane, ale spravene hezky. Motoricky uplne naprd - spotreba na prvni nadrz byla pres 10L/100km a to me nakoplo abych se zacal venovat podrobneji spusobum setreni...
Zde je spotreba uvadena vyrobcem http://www.upramene.cz/forum/album_pic.php?pic_id=232
Toz musim letet - pozdejs doplnim jak se se dostal az na dnesni 5,8-6,0L/100km s perfektne cistym motorem, lepsim vykonem a autem, ktere rocen nabeha kolem 30 000km bez nejmensiho zavahani den co den.
Pego
Tak pisi dal pri jidle:
Dva uhlavni nepratele - Lambda/TPS senzor (a to jich este u novejch aut mate vice)
Prvni bylo studovat studovat studovat. Mam za sebou strojarinu, ale do detajluu sem spalovaci motory a hlavne elektronicke rizeni (ECU) neznal.
Taky mnoha lidem dnes este nedojde, ze kdyz motor "parii", tak nedymy, ale spaluje skoro idealne - H2O a CO2 sou produkty idealniho spalovani te slozite smesi uhlovodikuu a primesii, kterym riikajii na pumpaach BENZIN.
Moje auto neparilo - ale proc? A proc tak mnoho zral docela maly 60-konovy 1,4 litrovy motor? Tak sem navstivil par kamaradu, ziskal par odkazu na web (hlavne ruskej) a zacal studovat. A zjistil sem, ze moje auto ma vlastne hybrid mezi karburatorem a vstrikovanim - Solex - elektronicky rizeny "karburator". Joo, pro ty co je znali, je to ta chobotnice s tisic hodickama (viz. foto "Tesno pod kapotou" v me galerii http://www.upramene.cz/forum/album_pers ... ser_id=667).
A tahle chobotnice delala neco nespravne - jasny bylo, ze moc ridka smes to nebude, to by zralo miin, takze asi bude kuuli necemu mooc sytaa smes. Po nastudovani zapojeni karburatoru (vono karburator je to jenom pro volnobeh, jinak vstrikovani 2-ma tryskama...) sem jej rovnou otevrel, vycistil - proveril nastaveni vysky plovaku, kontakty atd. K memu velikemu prekvapeni mu po slozeni nezustal zaadnej sroubek! - Prokletii francouzi - jak se pak nasinec dostane k nahradniim diiluum???

Jo smes byla i tak moc syta a spotreba padla jenom na 9,6L... Takze daal - co se jeste podili na rizeni spotreby - a jo, "Lambda sonda".
Ta byla pri oprave bouracky predchozim majitelem odpojena a zapojena bez kontaktu signalu... ejhle. -->Jeden kontakt a spotreba klesla na 7,2L/100km coz bylo stale moc, ale uz bliz udavane spotrebe mix. 6,8L/100km...
Lambda sonda - kontakty: 3 / 4 / 5, 2x vyhrivani sondy - funguje a dava signal jenom pres 600C, vystup sondy 0V-1V, idealni smes 0,45-0,5V (dle vyrobce, 0V-prilis ridka smes - hrozi poskozeni motoru, 1V - prilis syta smes - max. akcelerace/stlaceni plynu.
Takze sem motor dostal skoro uplne spet z OPEN LOOP do CLOSED LOOP.
Pro vysvetleni, OPEN LOOP znamena, ze elektronika (ECU) ignoruje jeden nobo vice senzoru, ktere povazuje za VADNE. V tomhle proklatem mode sice Ford Scorpio 2.9i 6-valec dokaze prezit i bez voleje a chladiicii vody skoro 24-hodin (a dovezt Vas tak k nejblizsimu servisu), ale jelikoz elektronika bezi v tzv. Safe mode, je vstrikovana ve vetsine pripadu vetsii mnozstvi paliva (a jen podle ulozenych tabulek) co ma za nasledek neumerne zvyseni spotreby - a snizeni poctu penez v kapse...


CLOSED LOOP - neboli uzavrena smycka vyjadruje regulaci se spetnou vazbou - v tomhle pripade se vstrikuje do motoru mnozstvi paliva poopravene o vysledek spalovani - signal lambda sondy. Taky se berou do uvahy teplota motoru/vzduchu, signaly MAP/MAF, TPS, Knock sensor atd (ovsem jen kdyz je nima vozidlo vybaveno...). Spalovani v tomhle rezimu je "nejlepsi*" a motor se tak neopotrebovava....
*je nejlepsi z hlediska pomeru VYKON/SPALINY - t.j. vecsinu casu bezi motor v idealni smesi 14,7:1 (pozor je to hmotnost vzduchu/hmotnost paliva, NE OBJEM). Min nez 14,7:1 je smes BOHATA, vice je smes CHUDA (vic vzduchu k rovnakemu mnozsti paliva).
Dalsi v rade by TPS senzor - (throttle position sensor) senzor udavajici
elektronice polohu (vymacknuti) plnynovehu pedalu (=otevreni skrtici klapky sani). Jelikoz ECU Solex pouziva jenom snimac otacek, lamdbu a TPS, odchylky v jeho signale znaci vyrazne zmeny v rizeni motoru. Sensor sem rozebral a vycistil, nastudoval jeho spravnou hodnotu pri volnobehu a plnem plynu - spravne osadil spatky a voila - spotreba 6,6 - 6,7L/100km. --> Jo, spravne, mirne niz jak udava vyrobce

TPS se mozno relativne jednoduse nastavit pomoci DMM - merime odpor/popr. napeti pri volnobehu a podle neho TPS natocime. Je to v podstate jenom vysoce kvalitni potenciometr pres ktery ECU pousti casto 5V a meri si vystup. 5V vetsinou znamena plny plyn, kolem 0,7V volnobeh. 3 kontakty: +(?)V od ECU, zem, vystup
Shrnu podstatne veci tykajici se vykonu/spotreby/zivotnosti auta (ja vim, ze je vsichni teoreticky ovladate, ale pro zacatecniky a "kaskadery"

1. Palivovy/vzduchovy filtr
2. Tesnost sani/tesnost vyfuku
3. Spravne fungujici sensory (vsechny!) Lambda/TPS/MAP/MAF. ***Kdyz nektery nefunguje jak ma - zaplati to vase kapsa, tak je nastavena vetsina elektronik***
4. Dostatek oleje/chladici vody
Muj dalsi krok byl - vedet/monitorovat co muj motor za behu dela. Nasel sem na netu planek O2/Lambda metru, napich signal ze sondy a nainstaloval do auta. (schema mam na jinem kompu, dodam do me foto galerie)
Pokr. priste! (ohrivani benzinu / magnety / vodni vstrikovani a jine exoticke pokusy)
Prijemny den a zdarne experimentovani preje,
Pego
