Cyklogenerátor

Vše o alternativních zdrojích energie.

Moderátor: rival

tbest
Zasloužilý člen
Příspěvky: 444
Registrován: čtv 11 led 2007 0:55
Dostal: 1 poděkování

Re: Cyklogenerátor

Příspěvek od tbest »

brel píše:Zdravím, potřebuji elektrifikovat chatu. Spotřeba nebude velká, večer LED světla na terase, nabít mobily, něco aby hrálo - radio nebo MP3... Dá se sice zapojit vítr nebo slunce, chtěl bych ale zkusit jiný zdroj - vlastní svaly. Nikde tady jsem nic o pedály poháněném generátoru nenašel, založil jsem tedy toto nové téma. Nic podobného jsem zatím nedělal, mám jen rámcovou ideu :idea:

:arrow: Konstrukce ze starého bicyklu upevněná na podstavci.
:arrow: Od zadního kola plochým řemenem poháněný generátor,
např. ze starého elektromotoru: http://www.neodym.sk/3f.htm
:arrow: Počítám s průměrným výkonem 70 - 100 W na svorkách.
:arrow: Napětí bude třeba snížit na 12 V pro baterii a elektronicky řídit nabíjení a vybíjení.

Takový rotoped v přírodě, když nenašlapeš nebude se svítit. Uvažuju, že pro výše uvedené spotřebiče by mělo stačit šlapat cca jednu, max dvě hodiny denně, podle účinnosti celé soustavy. Sportovně založená rodina si může pořídit ještě malou ledničku ;)

Uvítám Vaše názory připomínky, rady a případné zkušenosti.

Brel
Ahoj,
Pokud chceš mermomocí zapojit svaly, možná by nebyl špatný krokový motor. Teď se mi nechce do dílny opisovat typ, ale ty co mám dávají při 400ot/min přes 40VAC. Setrvák to určitě chce. Link pro info: http://www.c-realevents.demon.co.uk/ste ... pmotor.htm
Google ti to přeloží.
Pak ještě trochu "hračky": http://209.85.171.104/translate_c?hl=cs ... YiS_9QSTAQ
A kdybys byl oravdu pohodlný a nechtěl šlapat: http://209.85.171.104/translate_c?hl=cs ... 1aoie_VKZg
Jinak, pokud budeš něco bastlit, doporučuju nešidit vinutí a magnety. Pro trochu použitelný výkon je třeba tam dát dost závitů mědi (např. 0,1Cu cca 5000závitů, vzduchová cívka, mi generovalo jen málo přes 6V)a silné magnety. Na ferromagnety zapomeň. Ještě video, kde je pěkně vidět jak záleží na velikosti magnetu (od druhé minuty):
Hodně štěstí.


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

Ileme nerekl bych, že tam dají jenom segment, ale zrejme šetrili, magnety vypadají jako ferity. Dík za info. Ferity jinak potrebují objemné drážky se širokými hlavami (pomerne velký stator), jinak padne účinnost. Obecne je vždy treba merit, svítí kde co, ale není jedno, zda polovinu delám topení. Tbest, není treba nikdy 5000závitu pro 100W 12V 500/min, i 1000 závitu na celém altu je moc. Jedna cívka má obvykle pár desítek závitu. Jinak to vypovídá o nevhodné konstrukci. Krokové motory mají paušálne všechny nízkou účinnost a nepríjemnou pulzaci momentu.


Uživatelský avatar
brel
Nový člen
Příspěvky: 3
Registrován: ned 09 lis 2008 20:02
Bydliště: Třebíč

Příspěvek od brel »

Zdravím, děkuji za odezvu.
O možnosti použít staré dynamo či alternátor z auta vím. Bylo by to samozřejmě nejjednodužší, ale na úkor účinnosti a tyto stroje také vyžadují +/- stabilní vysoké otáčky, cca od 1400/min,
viz např: http://mve.energetika.cz/sikovneruce/autoalternator.htm Je tam i návod na přestavbu altu na PM.
Tady tyto: http://www.vape.cz/e-shop/alternatory/ na tom budou s účinností líp, pracovní otáčky však taky leží příliš vysoko.
Nejlepší by bylo toto: http://www.ginlong.com/wind-turbine-pmg ... G-500A.htm
Stačilo by namontovat na hřídel řetězové kolečko a nasadit řetěz :D , to už jsme ale cenově někde jinde.
Nevýhody krokových motorů vyjmenoval Akord výše: malá účinnost, pulzace momentu, u šrotových kousků jejich exkluzivita - co kus to jediný originál. Počítám s možností, že se najdou další zájemci o výrobu, rád bych, aby byla konstrukce cyklogenerátoru reprodukovatelná.
Zaujala mne možnost využití principu rotopedu. Velké kolo s feritovými magnety po obvodu, rotující před třmenem s cívkami. Cívky by měly jádra s pólovými nástavci z trafoplechů. Rozměr cca jako zadní kolo bicyklu, po obvodu přilepených cca 36 magnetů, na třmenu upevněné cca tři cívky, pohon přímo řetězem od pedálů. Nebo na stejném principu překopat rotoped. Zajímavá, ale problematická varianta, zatím odkládám na potom.
Zůstanu u koncepce kterou jsem popsal v úvodu. Motor je, doufám už na cestě, až dorazí čeká mne rozborka, frézování drážek, nákup a vlepení neodymových magnetů.
Kromě tohoto odkazu: http://www.neodym.sk/3f.htm jsem nikde nenašel podrobnější návod, ani fotky. Neporadíte někdo :?: nejlíp samozřejmě autor ;) ... děkuji předem.

Brel


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

Je to značný labyrint, cest fakt hodne, a jen málo z nich s dobrým výsledkem.
Nedostatkem feritových magnetu je potreba velké koncentrace pole, ferit má pracovní indukci obvykle kolem 0.25T až 0.3T, a víc nedá, kdežto neodym 0.6 až 0.8T na svém povrchu, vetší hodnoty už zase nemusí prospet plechum. Z toho vyplývá, že zúžení pólového nástavce v prípade neodymu dobre sedí na nám obvyklé drážkování statoru podle vzoru bežných 3f motoru. Tech asi 0.7 T se v pomeru k prurezu sloupku mezi drážkama koncentruje asi na 1.5T, co je pro dynamoplech vhodná hodnota, zmenšení prurezu sloupku je asi 2násobek. Aby nedocházelo k špatnému využití medi a železa, musela by tahle koncentrace v prípade feritu být asi 1.5/0.25 co je šestinásobné zúžení hlavy pólového nástavce ke sloupku. Tato konstrukce má pak mechanicky nevýhodné proporce a zhoršuje se objemový i hmotnostní merný výkon altu, nebo motoru. Navíc je potíž udelat ferit pro domácí výrobu oblý, co neodym muže za určitých okolností zustat i plochý. Musím opet pripomenout, že pro normální pravé 3fázové vinutí s pravým točivým polem v celém objemu je nutné, aby jeden magnet v jedné poloze prekrýval 3 cívky, jednu zcela a zbylé častečne. Ať je to s drážkama, nebo bez, se železem, nebo bez. To vyžaduje určitou obvodovou délku magnetu. Rešení když 1 cívka prekrývá pouze 1magnet, a počet cívek a magnetu se liší zpravidla o 2 není pravý 3fázový stroj, i když jsou cívky spojeny do 3fáz, jsou to jen 3 jednofázové alty na společném statoru navzájem posunuté, a v celém objemu jeho vzduchové mezery není točivé pole, jako v predešlém prípade. Dusledkem jsou i pri skvelém provedení zpravidla o neco horší vlastnosti. Tato konstrukce má své výhody jenom ve vymezených prípadech. Zopakuju ješte vec, že počet pólu nezlepšuje významne výkon i pri nízkých otáčkách a dané účinnosti, šetrí významne jen hmotu železa. V prípade malých výkonu a rozmeru o kterých je tady reč je zvyšování počtu pólu nad 12 až 18 úplne kontraproduktivní, protože znemožňuje správné využití magnetu v dusledku značného rozptylového magnetického toku (magnety jsou u sebe príliš blízko a uzavírají se do sebe mimo stator) a zvetšených ztrát v dusledku pulzací indukce v železe - ztrátové vírivé proudy a hystereze. Je to jeden z bežných omylu amatérských konstrukcí. Účinnost pri malých otáčkách je úmerná prevážne jen objemu(hmotnosti) medi(Cu), kterou lze do konstrukce napratat.


Tuco
Zasloužilý člen
Příspěvky: 243
Registrován: stř 10 zář 2008 17:53
Dostal: 10 poděkování

Příspěvek od Tuco »

V knížce o leteckých motorech jsem na šel graf s měřením výkonu cyklisty (byl to ale profík, pravda) pro projekt šlapacího letadla Gossamer Albatros ( http://en.wikipedia.org/wiki/Gossamer_Albatross )
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Uživatelský avatar
Slavek Krepelka
Zasloužilý člen
Příspěvky: 6292
Registrován: ned 07 bře 2010 3:35
Bydliště: Ottawa, Canada, dočas. Praha
Dal: 2432 poděkování
Dostal: 3249 poděkování

Re: kniha

Příspěvek od Slavek Krepelka »

Úžasné téma. Tolik profíků a odborníků a nikdo by se neobtěžoval na to dát pár byciglových dynam v sérii, což je tak akorát, aby to člověk chvílí utáhl a navíc za pár facek bez předělávek :roll:
Jinak vlákno čisté. SDK


Je-li tvá přítomnost ve výhni okolností, vyuč se kovářem své budoucnosti.
Dall001
Nový člen
Příspěvky: 1
Registrován: čtv 15 lis 2012 22:33

Re: Cyklogenerátor

Příspěvek od Dall001 »

Hezký den všem, nechci zasahovat do odborných diskusí, ale spíš mám dotaz související s tématem. Bydlím na chalupě bez elektřiny, a neustále musím nabíjet po sousedech autobaterie, abych mohl fungovat na netbooku. Mám experimentoval jsem s alternátorem připevněným na nepoužívaném kole, ale zjistil jsem, že tudy bez náležitě vybavené dílny cesta nepovede... Mám tady ale nepoužívaný 12V elektromotor ze "sahary" z Citroenu(4 uhlíky, vinutí na rotoru, magnety na statoru), a při experimentování jsem zjistil, že dává docela slušný proud, jen momentálně nezměřím napětí. Přemýšlím, jak toho využít, nemám velké nároky na výkon, stačí mi jen v průběhu dne šlapáním vyrobit cca 5 - 10 Ah aby mi celý večer fungoval netbook. Je mi celkem jasné, že napojit motor přímo na baterku asi nebude ta správná cesta, a tak bych se chtěl zeptat na možnost nějaké nenáročné úpravy, kterou bych teoreticky mohl zvládnout. Děkuji


Uživatelský avatar
A(&F)
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4354
Registrován: sob 07 říj 2006 17:14
Bydliště: Severní čechy
Dal: 1362 poděkování
Dostal: 1195 poděkování

Magtenlight ...

Příspěvek od A(&F) »

Obrázek

... http://www.cykloplanet.cz/blog/magtenli ... ka-svetla/ ... účinnost sice asi nic moc, ale jinak konstrukčně docela zajímavý řešení ...


Někdo má z vlastních mindráků těžký dilema, ... já však ne (neb na to mám Ilema :evil: ) ...... (by Anri, reakce na ilemův podpis :) ) ...

... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ... :P
Odpovědět

Zpět na „Jak na to...“